İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Course Information
Semester Course Code Course Title T+P+L Credit ECTS
1 04411001 Grammar I 3+0+0 5 5
Course Details
Language : Turkish
Level : Bachelor's Degree
Department / Program : Translation and Interpreting Arabic
Mode of Delivery : Face to Face
Type : Compulsory
Objectives : The structural features of Arabic, the structures and types of words and
to comprehend the knowledge of sentences. The student's knowledge of consumables and nahw
in the field of Arabic Grammar by applying the grammar rules in sentences
It is aimed to gain competence
Content : Grammar rules that have not been taught before and
teaching the subjects in detail
Methods & Techniques :
Prerequisites and co-requisities : None
Course Coordinator : None
Name of Lecturers : Asist Prof.Dr. ALAADDİN KİRAZ
Assistants : None
Work Placement(s) : No
Recommended or Required Reading
Resources : Arap Dili Dilbilgisi Yazar: Hasan AKDAĞ
Course Category
Social Sciences 100%
Field 100%
In-Term Study Informations
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 30%
Final examination 1 70%
Total 2 100%
Activity Informations
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 3 42
Hours for off-the-c.r.stud 14 3 42
Mid-terms 1 0 0
Final examination 1 0 0
Total Work Load ECTS: 5 84
Course Learning Outcomes
Upon the successful completion of this course, students will be able to:
No Learning Outcomes
1 Basic information about the Arabic language and its grammar. has the information
2 Gains knowledge of word and sentence types
3 He translated Arabic sentences about the subjects he saw into Turkish. translates
Weekly Detailed Course Contents
Week Topics
1 İSİM, FİİL, HARF VE HARF-İ CERLER
Arapçada kelimenin çeşitleri olan isim, fiil ve harfin tarifleri yapıldı, her birinin türü
hakkında bilgiler aktarıldıktan sonra onlardan her birine örnekler verilerek daha iyi
anlaşılması sağlandı. Öğrencilere bu üç türle ilgili sorular soruldu, her bir tür için örnekler
vermeleri istendi, tam olarak anlaşılıp anlaşılmadığını kontrol amacıyla hep birlikte
uygulamalar yapıldı.
Harfler grubunda yer alan harfi cerlere özel bir yer ayrıldı, harfi cerlerin tamamı
anlamlarıyla birlikte açıklandı, cümlelerde kullanımları sağlandı. Ayrıca farklı anlamlara
gelen harfi cerler üzerinde özel olarak duruldu. Konunun tam olarak anlaşıldığından emin
olunmak amacıyla sonraki derste yapıp getirmeleri için öğrencilere ev ödevi verildi. Bu
ödeve ek olarak onlardan, Arapça Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı kitaptaki
konuyla ilgili alıştırmaların tamamının bir sonraki derse çözülüp hazır edilmesi istendi.
Sonraki derste işlenecek konu hakkında kısa bir bilgi verildi.
2 MARİFE NEKRE VE MÜZEKKER MÜENNES
Marife ve Nekrenin tarifi yapıldı, her birinin özelliği açıklandı, dilbilgisindeki yeri ve önemi
üzerinde duruldu. Nekre isimlerin nasıl marife yapıldığı, bazı marife isimlerin (örneğin
başına ?? takısı alan ve muzaf (tamlanan) durumda olan cins isimler gibi) isimlerin nasıl
nekre yapıldığı açıklandı. Marifenin altı çeşidi tek tek ele alınarak özellikleri ve marife
olma nedenleri anlatıldı. Her biri için örnekler verildi, Öğrencilerden, konuyla ilgili
örnekler bulmaları istendi ve örneklerin birlikte değerlendirilmesi yapıldı. Dilbilgisi
Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabının konuyla ilgili alıştırmaları bir sonraki
derse yapılıp hazır edilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarak verildi.
Müzekker ve Müennesin tarifleri yapıldı, özellikleri açıklandı; özellikle müennesin türleri
tek tek anlatıldı, müenneslik işaretleri ( ??? ?? ? ( verildi, müenneslerin cümlelerdeki
kullanımları üzerinde duruldu, tesniye ve cemi yapılış şekilleri örneklerle anlatıldı.
Müennesin türlerinden olan ve belli bir kuralı bulunmayan semâî (duyularak öğrenilen)
müennes üzerinde özellikle duruldu. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma
kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar bir sonraki derse yapılıp hazır edilmek üzere ev ödevi
olarak verildi.
3 TESNİYE VE CEM-İ MÜZEKKER SALİM
Müfred, tesniye ve ceminin tarifleri yapıldı, her birine örnek verildi, öğrencilerden
örnekler bulmaları istendi. Tesniyenin yapılışı; raf, nasb ve cer hallerinde kullanılışı, muzaf
olduğunda yapısında gerçekleşen değişiklik ve cümlede yer alışı örneklerle izah edildi.
Dilbilgisi ders kitabındaki tesniye ile ilgili alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü. Ayrıca
tesniyenin cümlelerde yer alışı ile ilgili uygulamalar yapıldı. Dilbilgisi Alıştırmaları ve
Çözümleri adlı kitaptaki tesniyeye dair alıştırmaların tamamı bir sonraki derse yapılıp
hazır edilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarak verildi.
Cemilerden Cem-i Müzekker Salimin (kurallı/düzenli eril çoğul) yapılışı, raf, nasb ve cer
hallerinde kullanılışı, muzaf olduğunda yapısında gerçekleşen değişiklik anlatıldı. Müfred
kelimelerin Cemi Müzekker Salim yapılışı ile ilgili örnekler verildi, cümlelerde kullanımları
sağlandı, ders kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar çözüldü. Dilbilgisi Alıştırmaları ve
Çözümler adlı alıştırma kitabındaki Cemi Müzekker Salimle ilgili alıştırmaların sonraki
derse yapılıp hazır edilmesi öğrencilerden istendi. Bir sonraki dersle ilgili kısa bir bilgi
verildi.
4 CEM-İ MÜENNES SALİM VE CEM-İ TEKSİR
Cemi Müennes Salimin tarifi yapıldı, hangi kelimelerden Cemi Müennes Salim yapıldığı ve
yapılış kuralı örneklerle anlatıldı. İrabı (raf, nasb ve cer hallerinde aldığı harekeler) ve
cümlelerde kullanılışı örneklerle açıklandı. Öğrencilerden Cemi Müennes Salim yoluyla
cemi yapılabilen kelimelerden örnekler bulmaları ve uygulamaları istendi. Dilbilgisi ders
kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü ve yanlışları düzeltildi.
Cemi Teksirin tarifi yapıldı, öğrencilere onun kuralsız bir çoğul olduğu ve ancak duyarak ve
kitaplardan okuyarak öğrenilebileceği anlatıldı. Onlara, Cemi Teksir yoluyla cemi yapılan
kelimelerin listesini yapmaları ve zaman zaman tekrar etmeleri önerildi. Cemi Teksirin
irabı (raf nasb ve cer durumunda alacağı harekeler) hakkında bilgi verildi. Cemi Teksir
yapılan çeşitli kelimelerden örnekler verildi, öğrencilerden bu yolla cemi yapılan
kelimelerden örnekler bulmaları ve Cemi Teksir yapmaları istendi. Ders kitabındaki
alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü ve yanlışları düzeltildi. Dilbilgisi Alıştırmaları ve
Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar öğrencilere, bir sonraki derse
yapıp hazır etmeleri için ev ödevi olarak verildi.
5 İZAFET
İsim tamlamasının ögeleri olan muzaf (tamlanan) ve muzafun ileyhin (tamlayan) izafetin
neresinde yer aldıkları, her birinin özelliği, tamlamaya kattıkları anlam ve izafetin çeşitleri
anlatıldı ve her birine örnek verildi. Muzaf ve Muzafun ileyhin irabı (hareke durumu), bu
çerçevede muzafun harekesinin cümledeki yerine değişkenlik gösterdiği, muzafun ileyhin
harekesinin ise daima mecrur olduğu, ancak irab işaretinin muzaf olan kelimenin yapısına
göre değişiklik gösterdiği açıklandı ve daha iyi anlaşılmasını sağlamak amacıyla örnekler
verildi. Bazı karışık kelimeler verilerek öğrencilerden onları tamlama yapmaları istendi,
yanlışları düzeltildi. Dilbilgisi ders kitabındaki alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü, yanlış
olan yerlerin tashihleri yapıldı. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma
kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar bir sonraki derse yapılıp hazır edilmek üzere
öğrencilere ev ödevi olarak verildi. Bir sonraki dersle ilgili kısa bir bilgi verildi.
6 SIFAT MEVSUF
Sıfat (niteleyen) ve mevsufun (nitelenen) tanımları yapılmış, tamlama içindeki yerleri
belirtilmiş ve her birinin özelliği ayrı ayrı açıklanmıştır. Sıfatın mevsufa hareke, marife
nekre, müzekker müennes ve müfred, tesniye, cemide uyum sağlaması ile ilgili kurala dair
örneklerle anlatılmış ve üzerinde uygulamalar yapılmıştır. İsim Tamlamasında Muzaf
durumunda olan kelimede olduğu gibi Sıfat Tamlamasında bulunan Mevsufun da
cümledeki konumuna göre harekelerinin değişiklik gösterdiği hususu örneklerle izah
edilmiştir. Sıfat Tamlamasındaki her iki kelime (Sıfat ve Mevsuf) cümlede yer aldığı zaman
yapısına göre farklı irab işaretleri aldığı hususu öğrencilere hatırlatılmıştır. Ancak Sıfat
durumundaki kelime daima mecrur konumda geldiğinden hareke olarak kesrenin yerine
geçen işaretlerden birini alır. Karışık kelimeler verilerek öğrencilerden onları, Sıfat
Tamlaması yapmaları istenmiş ve yanlışlar düzeltilmiştir. Arapça Dilbilgisi kitabındaki
alıştırmalar öğrencilere çözdürülmüş ve yanlışların tashihi yapılmıştır. Dilbilgisi
Alıştırmaları ve Çözümleri kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar bir sonraki derse yapılıp
getirilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarak verilmiş, daha sonra işlenecek olan konu
hakkında kısa bir açıklamada bulunulmuştur.
7 İSİM CÜMLESİ
Arapçada iki çeşit cümle bulunmaktadır. Bunlar, isim ve fiil cümleleridir. Bu derste İsim
Cümlesi ele alındı ve İsim cümlesini oluşturan iki temel öge; mübteda ve haber üzerinde
duruldu. Mübtedanın, İsim Cümlesinin başında bulunduğu, irab bakımından daima merfu
olduğu, ancak merfuluk işaretinin, mübteda durumundaki kelimenin yapısına göre
cümlede değişiklik gösterdiği vurgulandı. Haberin de genellikle mübtedadan sonra geldiği,
müzekker-müennes ve müfred, tesniye, cemide ona uyduğu (bu durum müfred haber için
geçerlidir) hususu açıklandı. Daha sonra haberin çeşitleri sıralandı, yapıları ve özellikleri
anlatıldıktan sonra konuyla ilgili örnek cümleler oluşturuldu, bir takım kelimeler verilerek
öğrencilerden onları cümle haline getirmeleri istendi, cümlelerde yapılan yanlışlar
düzeltildi. Ders kitabındaki alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü, yanlışların tashihleri
yapıldı. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla ilgili
alıştırmalar bir sonraki derse yapılıp getirilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarak verildi, bir
sonraki dersin kısa bir hatırlatılması yapıldı.
8 FİİL CÜMLESİ
Fiil cümlesinin fiil, fail (özne) veya fiil, fail, mef’ulden (nesne ve tümleç) oluştuğu ve daima
fiille başladığı, her ne kadar içinde fiil de bulunsa Arapça bir cümle fiille başlamadığı sürece
adının fiil cümlesi olamayacağı hususu öğrencilere anlatıldı. Ayrıca fiilin yapısının failin
müzekker veya müennes oluşuna göre değiştiği, ancak müfred, tesniye ve cemi oluşuna
göre değişmediği vurgulandı. Konuyla ilgili örnekler verildi, uygulamalar yapıldı.
Öğrencilere karışık halde kelimeler verilerek fiil cümleleri oluşturmaları istendi ve yanlışlar
düzeltildi. Fiilin, sonuna aldığı müenneslik işaretinin mazi ve muzari fiile göre değişiklik
gösterdiği ifade edildi. Ders kitabındaki alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü, yanlışlar tashih
edilerek doğru şekilleri gösterildi. Arapça Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma
kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar bir sonraki derse çözülüp hazır edilmek üzere
öğrencilere ev ödevi olarak verildi. Gelecek dersle ilgili kısa bir hatırlatmada bulunuldu.
9 MAZİ, MUZARİ FİİLLER, VE EMİR KİPİ
Arapçada üç çeşit fiil zamanın bulunduğu ve bunların mazi (geçmiş) zaman, muzari
(şimdiki, geniş, gelecek) zaman ve emir kipi (emr-i hazır) olduğu belirtildi. Her birinin tarifi
yapıldı ve ayrı ayrı anlatıldı.
Buna göre mazi fiil, geçmiş zamanda gerçekleşen bir eylemi belirtir. Okudu, yazdı
fiillerinde olduğu gibi sonuna -di, -dı, -dü, -du eklerini alır, başına ?? harfi getirildiği zaman
okumuş, yazmış fiillerinde olduğu gibi sonuna -miş, -mış, -müş, -muş eklerini alarak mişli
geçmiş zaman anlamı ifade eder. Altısı üçüncü şahıs, altısı ikinci şahıs ve üçü birinci şahıs
olmak üzere toplam on beş sıygası (kipi) vardır.
Muzari fiil, şimdiki ve geniş zamanda meydana gelen veya gelecek zamanda meydana
gelecek olan bir eylemi belirten fiildir. Onun da altısı üçüncü şahıs, altısı ikinci şahıs ve üçü
birinci şahıs olmak üzere toplam on beş sıygası vardır.
Emir, (buradaki emir kipinden kasıt emr-i hazırdır) birinden bir şeyi yapmasını emir
yoluyla/emrederek talep etmektir. Arapçada emir muhataba (karşıdaki kişiye)
verildiğinden sadece altı sıygası vardır. Arapçadaki tüm fiil zamanlarının, müzekker ve
müennes için ayrı ayrı kullanımları vardır. Bu konu örneklerle açıklanmış, karışık halde
fiiller verilerek öğrencilerden onları zamanlarına göre ayırmaları istenmiş ve yanlışlar
düzeltilmiştir. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla ilgili
alıştırmalar gelecek derse yapıp getirmeleri için öğrencilere ev ödevi olarak verilmiştir
10 NASP VE CEZM EDATLARI
Nasb ve Cezm edatlarının neler olduğu ve hangi işlevi gördüğü anlatıldı ve her birinin
anlamı ve kullanımı ile ilgili örnekler verildi, fiiller üzerinde uygulamaları yapıldı. Bazı fiiller
verilerek öğrencilerin üzerinde uygulama yapmaları sağlandı yanlışları düzeltildi. Bilindiği
üzere nasb edatları ??? ? ??
? ?? ? ?? harfleri olup muzari fiilin başına gelir ve onların
harekelerini fethaya çevirir ve her biri fiile farklı anlam katar. Cezm edatları da ? ? ? ??? ? ??
?? harfleri olup muzari fiillerin başlarına gelir, sonlarını cezm yapar/sükuna çevirir ve her
bir edat fiile farklı anlam katar. Bu edatların fiillere kattığı anlamlar ve fiiller üzerindeki
etkileri öğrencilere anlatıldı. Ders kitabındaki alıştırmalar derste öğrencilere çözdürüldü,
yanlışları düzeltildi. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla
ilgili tüm alıştırmalar gelecek derste yapıp hazır etmeleri için öğrencilere ev ödevi olarak
verildi. Gelecek derste işlenecek konu kısaca öğrencilere tanıtıldı.
11 ZAMİRLER
Zamirin tarifi yapıldı, anlamları verildi, cümledeki işlevleri anlatıldı, merfu munfasıl,
mansup munfasıl, merfu muttasıl, mansup muttasıl ve mecrur muttasıl olarak ayrı ayrı
kısımları üzerinde duruldu ve örneklerle açıklandı. Zamirin, ismin yerini tutan kelimeler
olarak tarifi yapıldığı için metin içerisinde ve cümlelerde sık sık uygulamaları yapıldı ve
öğrencilerin, zamirleri kendilerinin oluşturdukları cümlelerde kullanmaları sağlandı. Ders
kitabındaki zamirlerle ilgili alıştırmaların tamamı sınıfta öğrencilere çözdürüldü, yanlışları
düzeltildi, doğru şekilleri tahtaya yazılarak onlardan düzeltmeleri istendi. Dilbilgisi
Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki alıştırmalar bir sonraki derse çözüp
getirmeleri için öğrencilere ev ödevi olarak verildi. Gelecek dersin içeriği ile ilgili kısa bir
sunum yapıldı ve öğrencilerden hazırlanıp gelmeleri istendi.
12 İŞARET İSİMLERİ
Türkçede işaret zamirleri ve işaret sıfatları, Arapçada ise İşaret İsimleri olarak bilinen bu
yapıların tarifi yapıldı; yakın, orta ve uzak mesafeler için kullanılan İşaret İsimleri ayrı ayrı
ele alındı, cümlelerdeki kullanımları her birine örnek verilerek anlatıldı. Ayrıca yer belirten
İşaret İsimleri de incelendi, cümleye kattıkları anlamlar örneklerle açıklandı. İşaret
İsimlerinden sonra gelen ve işaret edilen varlığı gösteren, adına Arapçada Müşarun İleyh
denilen kelimelerin İşaret İsimleri ile olan ilişkileri, irabları, bu kelimelerin bazen İşaret
İsminden de önce gelebileceği ifade edildi. İşaret İsimlerinin mebni olup harekelerinin
değişmediği cümlelerde alacağı harekelerin mahalline verildiği/mahalli irab aldığı, sadece
tesniyeleri olan ? ???/????? ? ????/ ???? yapılarının murab olduğu (harekesinin değiştiği)
öğrencilere hatırlatıldı. Ders kitabındaki alıştırmalar sınıfta öğrencilere çözdürüldü,
yanlışlar düzeltildi. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla
ilgili alıştırmalar sonraki derse yapılıp hazır edilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarak
verildi, bir sonraki dersin kısa bir sunumu yapıldı.
13 İSM-İ MEVSULLER
Türkçede en yakın karşılığı İlgi Zamiri olan Arapçadaki İsm-i Mevsul konusu, İsm-i
Mevsulden sonra gelen sıla cümlesi, bu cümlenin İsm-i Mevsulle olan bağlantısı, sıla
cümlesindeki İsm-i Mevsule dönen ait zamir, sıla cümlesinin türleri etraflıca anlatıldı,
öğrencilerin sınıfta yapmaları için İsm-i Mevsullu cümleler ödev olarak verildi, kontrolleri
yapıldı, yanlışlar düzeltildi. İşaret isimlerinde olduğu gibi İsm-i Mevsullerin de tesniyeleri
dışındaki yapıları mebnidir (hareke değişikliğine uğramazlar), ancak tesniyeleri muraptır
(hareke değişikliğine uğrarlar). Tesniyeleri ? ????/?????? ? ??????/?????? şeklinde gelir.
Öğrencilere Has İsm-i Mevsullerin, gösterdiği şahsa göre değiştiği, Müşterek İsm-i
Mevsullerin ise akıllılar için ?? akılsızlar için ?? olduğu hatırlatıldı. Ders kitabındaki konuyla
ilgili alıştırmalar sınıfta öğrencilere çözdürüldü, yanlışları tashih edildi, Dilbilgisi
Alıştırmaları ve Çözümleri kitabındaki alıştırmalar sonraki derse yapıp getirilmek üzere
öğrencilere ev ödevi olarak verildi, bir sonraki dersin kısa bir tanıtımı yapıldı.
14 SORU EDATLARI
Soru Edatları tek tek ele alındı, cümleye kattıkları anlam örnek cümleler üzerinde
uygulamalı olarak izah edildi. Her bir Soru Edatıyla ilgili ayrı ayrı cümle kuruldu, ve her
cümlenin anlamı verildi. Soru Edatlarının ??) hangi, hangisi) hariç diğer yapılarının
tamamının mebni olduğu, cümlede hiçbir şekilde harekesinin değişmediği, ayrıca Soru
Edatlarının daima cümlenin başında yer aldığı öğrencilere hatırlatıldı. İçlerinde Soru
Edatları bulunan Türkçe cümleler oluşturuldu, onlardan o cümleleri Arapçaya çevirmeleri
istendi. Öğrenciler tarafından oluşturulan cümlelerdeki hatalar tashih edildi. Öğrencilere
bazı Soru Edatı verilerek onlarla cümle kurmaları istendi. Ders kitabındaki, konuyla ilgili
alıştırmaların tamamı sınıfta öğrencilere çözdürüldü, yanlışları düzeltildi. Dilbilgisi
Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla dair alıştırmalar, bir sonraki
derse yapıp getirmeleri için öğrencilere ev ödevi olarak verildi, sınav uygulaması yapıldı
ve öğrencilere başarılar dilenerek ders sonlandırıldı.
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14P15P16P17
All 3
C1 2
C2
C3 5
bbb