Course Information Semester Course Code Course Title T+P+L Credit ECTS 1 04411001 Grammar I 3+0+0 5 5 Course Details Language : Turkish Level : Bachelor's Degree Department / Program : Translation and Interpreting Arabic Mode of Delivery : Face to Face Type : Compulsory Objectives : The structural features of Arabic, the structures and types of words andto comprehend the knowledge of sentences. The student's knowledge of consumables and nahwin the field of Arabic Grammar by applying the grammar rules in sentencesIt is aimed to gain competence Content : Grammar rules that have not been taught before andteaching the subjects in detail Methods & Techniques : Prerequisites and co-requisities : None Course Coordinator : None Name of Lecturers : Asist Prof.Dr. ALAADDİN KİRAZ Assistants : None Work Placement(s) : No Recommended or Required Reading Resources : Arap Dili Dilbilgisi Yazar: Hasan AKDAĞ Course Category Social Sciences 100% Field 100% In-Term Study Informations In-Term Studies Quantity Percentage Mid-terms 1 30% Final examination 1 70% Total 2 100% Activity Informations Activities Quantity Duration Total Work Load Course Duration 14 3 42 Hours for off-the-c.r.stud 14 3 42 Mid-terms 1 0 0 Final examination 1 0 0 Total Work Load ECTS: 5 84 Course Learning Outcomes Upon the successful completion of this course, students will be able to: No Learning Outcomes 1 Basic information about the Arabic language and its grammar. has the information 2 Gains knowledge of word and sentence types 3 He translated Arabic sentences about the subjects he saw into Turkish. translates Weekly Detailed Course Contents Week Topics 1 İSİM, FİİL, HARF VE HARF-İ CERLERArapçada kelimenin çeşitleri olan isim, fiil ve harfin tarifleri yapıldı, her birinin türühakkında bilgiler aktarıldıktan sonra onlardan her birine örnekler verilerek daha iyianlaşılması sağlandı. Öğrencilere bu üç türle ilgili sorular soruldu, her bir tür için örneklervermeleri istendi, tam olarak anlaşılıp anlaşılmadığını kontrol amacıyla hep birlikteuygulamalar yapıldı.Harfler grubunda yer alan harfi cerlere özel bir yer ayrıldı, harfi cerlerin tamamıanlamlarıyla birlikte açıklandı, cümlelerde kullanımları sağlandı. Ayrıca farklı anlamlaragelen harfi cerler üzerinde özel olarak duruldu. Konunun tam olarak anlaşıldığından eminolunmak amacıyla sonraki derste yapıp getirmeleri için öğrencilere ev ödevi verildi. Buödeve ek olarak onlardan, Arapça Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı kitaptakikonuyla ilgili alıştırmaların tamamının bir sonraki derse çözülüp hazır edilmesi istendi.Sonraki derste işlenecek konu hakkında kısa bir bilgi verildi. 2 MARİFE NEKRE VE MÜZEKKER MÜENNESMarife ve Nekrenin tarifi yapıldı, her birinin özelliği açıklandı, dilbilgisindeki yeri ve önemiüzerinde duruldu. Nekre isimlerin nasıl marife yapıldığı, bazı marife isimlerin (örneğinbaşına ?? takısı alan ve muzaf (tamlanan) durumda olan cins isimler gibi) isimlerin nasılnekre yapıldığı açıklandı. Marifenin altı çeşidi tek tek ele alınarak özellikleri ve marifeolma nedenleri anlatıldı. Her biri için örnekler verildi, Öğrencilerden, konuyla ilgiliörnekler bulmaları istendi ve örneklerin birlikte değerlendirilmesi yapıldı. DilbilgisiAlıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabının konuyla ilgili alıştırmaları bir sonrakiderse yapılıp hazır edilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarak verildi.Müzekker ve Müennesin tarifleri yapıldı, özellikleri açıklandı; özellikle müennesin türleritek tek anlatıldı, müenneslik işaretleri ( ??? ?? ? ( verildi, müenneslerin cümlelerdekikullanımları üzerinde duruldu, tesniye ve cemi yapılış şekilleri örneklerle anlatıldı.Müennesin türlerinden olan ve belli bir kuralı bulunmayan semâî (duyularak öğrenilen)müennes üzerinde özellikle duruldu. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırmakitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar bir sonraki derse yapılıp hazır edilmek üzere ev ödeviolarak verildi. 3 TESNİYE VE CEM-İ MÜZEKKER SALİMMüfred, tesniye ve ceminin tarifleri yapıldı, her birine örnek verildi, öğrencilerdenörnekler bulmaları istendi. Tesniyenin yapılışı; raf, nasb ve cer hallerinde kullanılışı, muzafolduğunda yapısında gerçekleşen değişiklik ve cümlede yer alışı örneklerle izah edildi.Dilbilgisi ders kitabındaki tesniye ile ilgili alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü. Ayrıcatesniyenin cümlelerde yer alışı ile ilgili uygulamalar yapıldı. Dilbilgisi Alıştırmaları veÇözümleri adlı kitaptaki tesniyeye dair alıştırmaların tamamı bir sonraki derse yapılıphazır edilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarak verildi.Cemilerden Cem-i Müzekker Salimin (kurallı/düzenli eril çoğul) yapılışı, raf, nasb ve cerhallerinde kullanılışı, muzaf olduğunda yapısında gerçekleşen değişiklik anlatıldı. Müfredkelimelerin Cemi Müzekker Salim yapılışı ile ilgili örnekler verildi, cümlelerde kullanımlarısağlandı, ders kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar çözüldü. Dilbilgisi Alıştırmaları veÇözümler adlı alıştırma kitabındaki Cemi Müzekker Salimle ilgili alıştırmaların sonrakiderse yapılıp hazır edilmesi öğrencilerden istendi. Bir sonraki dersle ilgili kısa bir bilgiverildi. 4 CEM-İ MÜENNES SALİM VE CEM-İ TEKSİRCemi Müennes Salimin tarifi yapıldı, hangi kelimelerden Cemi Müennes Salim yapıldığı veyapılış kuralı örneklerle anlatıldı. İrabı (raf, nasb ve cer hallerinde aldığı harekeler) vecümlelerde kullanılışı örneklerle açıklandı. Öğrencilerden Cemi Müennes Salim yoluylacemi yapılabilen kelimelerden örnekler bulmaları ve uygulamaları istendi. Dilbilgisi derskitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü ve yanlışları düzeltildi.Cemi Teksirin tarifi yapıldı, öğrencilere onun kuralsız bir çoğul olduğu ve ancak duyarak vekitaplardan okuyarak öğrenilebileceği anlatıldı. Onlara, Cemi Teksir yoluyla cemi yapılankelimelerin listesini yapmaları ve zaman zaman tekrar etmeleri önerildi. Cemi Teksirinirabı (raf nasb ve cer durumunda alacağı harekeler) hakkında bilgi verildi. Cemi Teksiryapılan çeşitli kelimelerden örnekler verildi, öğrencilerden bu yolla cemi yapılankelimelerden örnekler bulmaları ve Cemi Teksir yapmaları istendi. Ders kitabındakialıştırmalar öğrencilere çözdürüldü ve yanlışları düzeltildi. Dilbilgisi Alıştırmaları veÇözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar öğrencilere, bir sonraki derseyapıp hazır etmeleri için ev ödevi olarak verildi. 5 İZAFETİsim tamlamasının ögeleri olan muzaf (tamlanan) ve muzafun ileyhin (tamlayan) izafetinneresinde yer aldıkları, her birinin özelliği, tamlamaya kattıkları anlam ve izafetin çeşitlerianlatıldı ve her birine örnek verildi. Muzaf ve Muzafun ileyhin irabı (hareke durumu), buçerçevede muzafun harekesinin cümledeki yerine değişkenlik gösterdiği, muzafun ileyhinharekesinin ise daima mecrur olduğu, ancak irab işaretinin muzaf olan kelimenin yapısınagöre değişiklik gösterdiği açıklandı ve daha iyi anlaşılmasını sağlamak amacıyla örneklerverildi. Bazı karışık kelimeler verilerek öğrencilerden onları tamlama yapmaları istendi,yanlışları düzeltildi. Dilbilgisi ders kitabındaki alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü, yanlışolan yerlerin tashihleri yapıldı. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırmakitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar bir sonraki derse yapılıp hazır edilmek üzereöğrencilere ev ödevi olarak verildi. Bir sonraki dersle ilgili kısa bir bilgi verildi. 6 SIFAT MEVSUFSıfat (niteleyen) ve mevsufun (nitelenen) tanımları yapılmış, tamlama içindeki yerleribelirtilmiş ve her birinin özelliği ayrı ayrı açıklanmıştır. Sıfatın mevsufa hareke, marifenekre, müzekker müennes ve müfred, tesniye, cemide uyum sağlaması ile ilgili kurala dairörneklerle anlatılmış ve üzerinde uygulamalar yapılmıştır. İsim Tamlamasında Muzafdurumunda olan kelimede olduğu gibi Sıfat Tamlamasında bulunan Mevsufun dacümledeki konumuna göre harekelerinin değişiklik gösterdiği hususu örneklerle izahedilmiştir. Sıfat Tamlamasındaki her iki kelime (Sıfat ve Mevsuf) cümlede yer aldığı zamanyapısına göre farklı irab işaretleri aldığı hususu öğrencilere hatırlatılmıştır. Ancak Sıfatdurumundaki kelime daima mecrur konumda geldiğinden hareke olarak kesrenin yerinegeçen işaretlerden birini alır. Karışık kelimeler verilerek öğrencilerden onları, SıfatTamlaması yapmaları istenmiş ve yanlışlar düzeltilmiştir. Arapça Dilbilgisi kitabındakialıştırmalar öğrencilere çözdürülmüş ve yanlışların tashihi yapılmıştır. DilbilgisiAlıştırmaları ve Çözümleri kitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar bir sonraki derse yapılıpgetirilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarak verilmiş, daha sonra işlenecek olan konuhakkında kısa bir açıklamada bulunulmuştur. 7 İSİM CÜMLESİArapçada iki çeşit cümle bulunmaktadır. Bunlar, isim ve fiil cümleleridir. Bu derste İsimCümlesi ele alındı ve İsim cümlesini oluşturan iki temel öge; mübteda ve haber üzerindeduruldu. Mübtedanın, İsim Cümlesinin başında bulunduğu, irab bakımından daima merfuolduğu, ancak merfuluk işaretinin, mübteda durumundaki kelimenin yapısına görecümlede değişiklik gösterdiği vurgulandı. Haberin de genellikle mübtedadan sonra geldiği,müzekker-müennes ve müfred, tesniye, cemide ona uyduğu (bu durum müfred haber içingeçerlidir) hususu açıklandı. Daha sonra haberin çeşitleri sıralandı, yapıları ve özelliklerianlatıldıktan sonra konuyla ilgili örnek cümleler oluşturuldu, bir takım kelimeler verilereköğrencilerden onları cümle haline getirmeleri istendi, cümlelerde yapılan yanlışlardüzeltildi. Ders kitabındaki alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü, yanlışların tashihleriyapıldı. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla ilgilialıştırmalar bir sonraki derse yapılıp getirilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarak verildi, birsonraki dersin kısa bir hatırlatılması yapıldı. 8 FİİL CÜMLESİFiil cümlesinin fiil, fail (özne) veya fiil, fail, mef’ulden (nesne ve tümleç) oluştuğu ve daimafiille başladığı, her ne kadar içinde fiil de bulunsa Arapça bir cümle fiille başlamadığı süreceadının fiil cümlesi olamayacağı hususu öğrencilere anlatıldı. Ayrıca fiilin yapısının failinmüzekker veya müennes oluşuna göre değiştiği, ancak müfred, tesniye ve cemi oluşunagöre değişmediği vurgulandı. Konuyla ilgili örnekler verildi, uygulamalar yapıldı.Öğrencilere karışık halde kelimeler verilerek fiil cümleleri oluşturmaları istendi ve yanlışlardüzeltildi. Fiilin, sonuna aldığı müenneslik işaretinin mazi ve muzari fiile göre değişiklikgösterdiği ifade edildi. Ders kitabındaki alıştırmalar öğrencilere çözdürüldü, yanlışlar tashihedilerek doğru şekilleri gösterildi. Arapça Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırmakitabındaki konuyla ilgili alıştırmalar bir sonraki derse çözülüp hazır edilmek üzereöğrencilere ev ödevi olarak verildi. Gelecek dersle ilgili kısa bir hatırlatmada bulunuldu. 9 MAZİ, MUZARİ FİİLLER, VE EMİR KİPİArapçada üç çeşit fiil zamanın bulunduğu ve bunların mazi (geçmiş) zaman, muzari(şimdiki, geniş, gelecek) zaman ve emir kipi (emr-i hazır) olduğu belirtildi. Her birinin tarifiyapıldı ve ayrı ayrı anlatıldı.Buna göre mazi fiil, geçmiş zamanda gerçekleşen bir eylemi belirtir. Okudu, yazdıfiillerinde olduğu gibi sonuna -di, -dı, -dü, -du eklerini alır, başına ?? harfi getirildiği zamanokumuş, yazmış fiillerinde olduğu gibi sonuna -miş, -mış, -müş, -muş eklerini alarak mişligeçmiş zaman anlamı ifade eder. Altısı üçüncü şahıs, altısı ikinci şahıs ve üçü birinci şahısolmak üzere toplam on beş sıygası (kipi) vardır.Muzari fiil, şimdiki ve geniş zamanda meydana gelen veya gelecek zamanda meydanagelecek olan bir eylemi belirten fiildir. Onun da altısı üçüncü şahıs, altısı ikinci şahıs ve üçübirinci şahıs olmak üzere toplam on beş sıygası vardır.Emir, (buradaki emir kipinden kasıt emr-i hazırdır) birinden bir şeyi yapmasını emiryoluyla/emrederek talep etmektir. Arapçada emir muhataba (karşıdaki kişiye)verildiğinden sadece altı sıygası vardır. Arapçadaki tüm fiil zamanlarının, müzekker vemüennes için ayrı ayrı kullanımları vardır. Bu konu örneklerle açıklanmış, karışık haldefiiller verilerek öğrencilerden onları zamanlarına göre ayırmaları istenmiş ve yanlışlardüzeltilmiştir. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla ilgilialıştırmalar gelecek derse yapıp getirmeleri için öğrencilere ev ödevi olarak verilmiştir 10 NASP VE CEZM EDATLARINasb ve Cezm edatlarının neler olduğu ve hangi işlevi gördüğü anlatıldı ve her birininanlamı ve kullanımı ile ilgili örnekler verildi, fiiller üzerinde uygulamaları yapıldı. Bazı fiillerverilerek öğrencilerin üzerinde uygulama yapmaları sağlandı yanlışları düzeltildi. Bilindiğiüzere nasb edatları ??? ? ??? ?? ? ?? harfleri olup muzari fiilin başına gelir ve onlarınharekelerini fethaya çevirir ve her biri fiile farklı anlam katar. Cezm edatları da ? ? ? ??? ? ???? harfleri olup muzari fiillerin başlarına gelir, sonlarını cezm yapar/sükuna çevirir ve herbir edat fiile farklı anlam katar. Bu edatların fiillere kattığı anlamlar ve fiiller üzerindekietkileri öğrencilere anlatıldı. Ders kitabındaki alıştırmalar derste öğrencilere çözdürüldü,yanlışları düzeltildi. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuylailgili tüm alıştırmalar gelecek derste yapıp hazır etmeleri için öğrencilere ev ödevi olarakverildi. Gelecek derste işlenecek konu kısaca öğrencilere tanıtıldı. 11 ZAMİRLERZamirin tarifi yapıldı, anlamları verildi, cümledeki işlevleri anlatıldı, merfu munfasıl,mansup munfasıl, merfu muttasıl, mansup muttasıl ve mecrur muttasıl olarak ayrı ayrıkısımları üzerinde duruldu ve örneklerle açıklandı. Zamirin, ismin yerini tutan kelimelerolarak tarifi yapıldığı için metin içerisinde ve cümlelerde sık sık uygulamaları yapıldı veöğrencilerin, zamirleri kendilerinin oluşturdukları cümlelerde kullanmaları sağlandı. Derskitabındaki zamirlerle ilgili alıştırmaların tamamı sınıfta öğrencilere çözdürüldü, yanlışlarıdüzeltildi, doğru şekilleri tahtaya yazılarak onlardan düzeltmeleri istendi. DilbilgisiAlıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki alıştırmalar bir sonraki derse çözüpgetirmeleri için öğrencilere ev ödevi olarak verildi. Gelecek dersin içeriği ile ilgili kısa birsunum yapıldı ve öğrencilerden hazırlanıp gelmeleri istendi. 12 İŞARET İSİMLERİTürkçede işaret zamirleri ve işaret sıfatları, Arapçada ise İşaret İsimleri olarak bilinen buyapıların tarifi yapıldı; yakın, orta ve uzak mesafeler için kullanılan İşaret İsimleri ayrı ayrıele alındı, cümlelerdeki kullanımları her birine örnek verilerek anlatıldı. Ayrıca yer belirtenİşaret İsimleri de incelendi, cümleye kattıkları anlamlar örneklerle açıklandı. İşaretİsimlerinden sonra gelen ve işaret edilen varlığı gösteren, adına Arapçada Müşarun İleyhdenilen kelimelerin İşaret İsimleri ile olan ilişkileri, irabları, bu kelimelerin bazen İşaretİsminden de önce gelebileceği ifade edildi. İşaret İsimlerinin mebni olup harekelerinindeğişmediği cümlelerde alacağı harekelerin mahalline verildiği/mahalli irab aldığı, sadecetesniyeleri olan ? ???/????? ? ????/ ???? yapılarının murab olduğu (harekesinin değiştiği)öğrencilere hatırlatıldı. Ders kitabındaki alıştırmalar sınıfta öğrencilere çözdürüldü,yanlışlar düzeltildi. Dilbilgisi Alıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuylailgili alıştırmalar sonraki derse yapılıp hazır edilmek üzere öğrencilere ev ödevi olarakverildi, bir sonraki dersin kısa bir sunumu yapıldı. 13 İSM-İ MEVSULLERTürkçede en yakın karşılığı İlgi Zamiri olan Arapçadaki İsm-i Mevsul konusu, İsm-iMevsulden sonra gelen sıla cümlesi, bu cümlenin İsm-i Mevsulle olan bağlantısı, sılacümlesindeki İsm-i Mevsule dönen ait zamir, sıla cümlesinin türleri etraflıca anlatıldı,öğrencilerin sınıfta yapmaları için İsm-i Mevsullu cümleler ödev olarak verildi, kontrolleriyapıldı, yanlışlar düzeltildi. İşaret isimlerinde olduğu gibi İsm-i Mevsullerin de tesniyeleridışındaki yapıları mebnidir (hareke değişikliğine uğramazlar), ancak tesniyeleri muraptır(hareke değişikliğine uğrarlar). Tesniyeleri ? ????/?????? ? ??????/?????? şeklinde gelir.Öğrencilere Has İsm-i Mevsullerin, gösterdiği şahsa göre değiştiği, Müşterek İsm-iMevsullerin ise akıllılar için ?? akılsızlar için ?? olduğu hatırlatıldı. Ders kitabındaki konuylailgili alıştırmalar sınıfta öğrencilere çözdürüldü, yanlışları tashih edildi, DilbilgisiAlıştırmaları ve Çözümleri kitabındaki alıştırmalar sonraki derse yapıp getirilmek üzereöğrencilere ev ödevi olarak verildi, bir sonraki dersin kısa bir tanıtımı yapıldı. 14 SORU EDATLARISoru Edatları tek tek ele alındı, cümleye kattıkları anlam örnek cümleler üzerindeuygulamalı olarak izah edildi. Her bir Soru Edatıyla ilgili ayrı ayrı cümle kuruldu, ve hercümlenin anlamı verildi. Soru Edatlarının ??) hangi, hangisi) hariç diğer yapılarınıntamamının mebni olduğu, cümlede hiçbir şekilde harekesinin değişmediği, ayrıca SoruEdatlarının daima cümlenin başında yer aldığı öğrencilere hatırlatıldı. İçlerinde SoruEdatları bulunan Türkçe cümleler oluşturuldu, onlardan o cümleleri Arapçaya çevirmeleriistendi. Öğrenciler tarafından oluşturulan cümlelerdeki hatalar tashih edildi. Öğrencilerebazı Soru Edatı verilerek onlarla cümle kurmaları istendi. Ders kitabındaki, konuyla ilgilialıştırmaların tamamı sınıfta öğrencilere çözdürüldü, yanlışları düzeltildi. DilbilgisiAlıştırmaları ve Çözümleri adlı alıştırma kitabındaki konuyla dair alıştırmalar, bir sonrakiderse yapıp getirmeleri için öğrencilere ev ödevi olarak verildi, sınav uygulaması yapıldıve öğrencilere başarılar dilenerek ders sonlandırıldı. Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14P15P16P17 All 3 C1 2 C2 C3 5 bbb