İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Course Information
Semester Course Code Course Title T+P+L Credit ECTS
4 02040206 Nursing Practice Principles 4+6+4 12 12
Course Details
Language : Turkish
Level : Bachelor's Degree
Department / Program : Nursing
Mode of Delivery : Face to Face
Type : Compulsory
Objectives : It is to acquaint the learners with the basic concepts and theories to meet the needs of the individual in terms of universal, developmental and health deviations and to transform them into skills in the practice laboratory and then to encourage them to practice on real patients.
Content : The theoretical presentation of the basic concepts and skills of nursing care involves the application of models or students on each other in laboratory conditions and then clinical practice on real patients.
Methods & Techniques :
Prerequisites and co-requisities : ( 02030203 )
Course Coordinator : None
Name of Lecturers : Asist Prof. Serap Sayar
Asist Prof. Fatma Gündogdu
Assistants : None
Work Placement(s) : No
Recommended or Required Reading
Resources : Lynn, P, Hicran Bektaş (Çev. Ed.), (2015), Taylor’ın Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık
Aştı, TT.,Karadağ, A., Hemşirelik Esasları: Hemşirelik bilimi ve Sanatı 1-2, Akademi basın Yayıncılık, İstanbul, 2013
Özcan, A., (2015) Hemşire –Hasta İlişkisi ve İletişim, Ankara, sistem Ofset.
Okumuş, H., Terakye, G, Öztürk, C, (2015), Kiliniklerde Öğrenci Hemşire Olmak, Ankara Nobel tıp Kitapevi, Ankara
Semester : Potter, P. Aştı, TA, (Çev Ed.), (2011), Klinik Uygulama Klinik Beceri ve Yöntemleri, İstanbul Tıp Kitapevi
Course Category
Health 25%
Field 75%
In-Term Study Informations
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 40%
Practice 14 20%
Final examination 1 60%
Total 16 120%
Activity Informations
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 4 56
Hours for off-the-c.r.stud 14 2 28
Assignments 6 3 18
Presentation 1 2 2
Mid-terms 1 15 15
Practice 14 10 140
Laboratory 14 8 112
Final examination 1 1 1
Total Work Load ECTS: 12 372
Course Learning Outcomes
Upon the successful completion of this course, students will be able to:
No Learning Outcomes
1 Identifying the individual's universal, developmental, and health-deviating self-care needs.
2 Identifying the individual's universal, developmental and health-deviating self-care needs and applying them in the laboratory.
3 Identifying the individual's universal, developmental and health-deviating self-care needs and applying them in the clinic.
4 Preparing the care plan needed by the individual with a holistic perspective
5 Understand the functions of research results/theories/theories
Weekly Detailed Course Contents
Week Topics
1 Beden sırırları ve kayıp kavramı
2 Peplau, Orlando, Travelbee ve Orem’in teorilerinin özetlenmesi
3 Sağlık Bakanlığı Hemşirelik Yönetmeliği (Resmi Gazete 8 Mart 2010 Sayı ve Sayı 27515) ve Yönetmelikteki değişikliklerin (Resmi Gazete 19 Nisan Salı ve Sayı 27910) tartışılması
4 Hastanın hastaneye kabulü
5 Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Yeterli hava alımının sürdürülmesi
6 Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Yeterli besin alımının sürdürülmesi (oral, parenteral, total parenteral)
7 Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Yeterli su alımının sürdürülmesi
8 Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Boşaltım sürecine yönelik bakım (ürüner boşaltım, bağırsak boşaltımı, diğer bedensel atıklar)
9 Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Yalnız kalma-sosyal etkileşim dengesinin sürdürülmesi
10 Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – aktif olma - dinlenme dengesinin sürdürülmesi
11 Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – İnsan yaşamı, işlevleri ve iyilik haline yönelik tehlikeleri önleme (Yaşam bulguları, hasta güvenliği, hijyen, doku bütünlüğü)
12 Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Kendi genetiği, yapısal özellikleri ve gizilgücü ile uyumu geliştirme
13 Gelişimsel Öz-bakım Gereksinimleri
14 Sağlıktan Sapma Öz-bakım Gereksinimleri
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14
All 343434322
C1 343434322
C2 45454354322
C3 55454354424
C4 555522424
bbb