Course Information Semester Course Code Course Title T+P+L Credit ECTS 5 02050303 Know Ethic in Nursing 2+0+0 2 2 Course Details Language : Turkish Level : Bachelor's Degree Department / Program : Nursing Mode of Delivery : Face to Face Type : Compulsory Objectives : It is to ensure that the learners understand the basic concepts related to the ethical field, relate the ethical decision-making process to the ethical principles and codes, gain the knowledge and sensitivity about approaching ethical values to human and patient rights. Content : This derste; ethical theories, ethical principles and obligations, values, ethical decision making process, nursing care ethical practices. Methods & Techniques : Prerequisites and co-requisities : None Course Coordinator : None Name of Lecturers : Prof. Dr. Ayşe Özcan Assistants : None Work Placement(s) : No Recommended or Required Reading Resources : Akçin, E. (2005). Hemşirelik ve hemşirelik eğitimini etkileyen bazı felsefi akımların incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F.N.H.Y.O. Dergisi. Cilt:13, Sayı: 55 ss.161-170Ersoy, N. (2009). Onkoloji Hemşireliğine Etik. Türk Onkoloji Dergisi. 24(4):191-197Erdem, AR. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Cilt 2, Sayı 1, Nisan; ss. 25-32Burkart, AB., Nathaniel, AK. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Medikal Yayıncılık Çeviri Eserler Dizisi. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 1. Baskı. ISBN: 978-605-4499-68-7Kuçuradi, İ. İnsan ve Değerleri (2016). Türkiye Felsefe Kurumu. 6. Baskı. Ankara: Şen Matbaa. ISBN: 978- 975-7748-19-9Şahin, S. (2012). İnsan Haklarının Etik temelleri ve uluslararası düzenlemeler Çerçevesinde Yetişkinlere Yönelik İnsan Hakları Eğitimi Programı Geliştirme. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Semester : Oğuz, Y. (2001) “Felsefi Yaklaşımların Işığında Klinik Etiğe Giriş” Klinik Etik. Ed. Erdemir Demirhan,A.,Oğuz,Y., Elçioğlu, Ö., Doğan, H. Nobel Tıp Kitabevi ISBN: 975 420 048-3 Course Category Social Sciences 30% Health 20% Field 50% In-Term Study Informations In-Term Studies Quantity Percentage Mid-terms 1 40% Final examination 1 60% Total 2 100% Activity Informations Activities Quantity Duration Total Work Load Course Duration 14 2 28 Hours for off-the-c.r.stud 14 2 28 Mid-terms 1 8 8 Final examination 1 8 8 Total Work Load ECTS: 2 72 Course Learning Outcomes Upon the successful completion of this course, students will be able to: No Learning Outcomes 1 Define moral philosophy and ethics terms; can distinguish individual, social, moral and professional values. 2 Can relate human and patient rights to ethical theories. 3 Understand the value systems of the nursing profession and the functioning of ethical principles and codes. 4 Can analyze ethical principles and problems in nursing care practices and discuss the ethical decision-making process through clinical cases. Weekly Detailed Course Contents Week Topics 1 Ahlak felsefesi ve etik terimler 2 Etik kuramlar- deontolojik yaklaşım, yararcı yaklaşım, erdem etiği, feminist etik, teolojik etik 3 Etik kuramlar ve klinik etiğe uygulanışları- yararcılık (utilitarianizm), ödev etiği (Kantianism / deontolojik yaklaşım) 4 Erdem etiği, Haklar etiği (liberal individualism), Toplumcu etik (Communitarianism) 5 Örnek olaylara dayalı etik uslamlama (Casuistry), İlkecilik (principalism), Anlatısal etik (narrative ethics) 6 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Özel yaşam ve gizliliğe saygı 7 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- İletişim/Gerçeği söyleme/Bilgi açıklama- Karar vermede yeterlilik değerlendirmesi 8 Ara sınav 9 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Aydınlatılmış onam – sadakat ve dürüstlük ilkeleri 10 Klinik uygulamada etik yükümlülükler - Özerklik 11 Etik karar verme süreci 12 Değerler 13 Değerlerin Aydınlatılması 14 Film gösterimi ve örnek olaylar üzerinde tartışma Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14 All 5 C1 4 C2 554 C3 5 bbb