İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Course Information
Semester Course Code Course Title T+P+L Credit ECTS
5 02050303 Know Ethic in Nursing 2+0+0 2 2
Course Details
Language : Turkish
Level : Bachelor's Degree
Department / Program : Nursing
Mode of Delivery : Face to Face
Type : Compulsory
Objectives : It is to ensure that the learners understand the basic concepts related to the ethical field, relate the ethical decision-making process to the ethical principles and codes, gain the knowledge and sensitivity about approaching ethical values to human and patient rights.
Content : This derste; ethical theories, ethical principles and obligations, values, ethical decision making process, nursing care ethical practices.
Methods & Techniques :
Prerequisites and co-requisities : None
Course Coordinator : None
Name of Lecturers : Prof. Dr. Ayşe Özcan
Assistants : None
Work Placement(s) : No
Recommended or Required Reading
Resources : Akçin, E. (2005). Hemşirelik ve hemşirelik eğitimini etkileyen bazı felsefi akımların incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F.N.H.Y.O. Dergisi. Cilt:13, Sayı: 55 ss.161-170
Ersoy, N. (2009). Onkoloji Hemşireliğine Etik. Türk Onkoloji Dergisi. 24(4):191-197
Erdem, AR. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Cilt 2, Sayı 1, Nisan; ss. 25-32
Burkart, AB., Nathaniel, AK. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Medikal Yayıncılık Çeviri Eserler Dizisi. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 1. Baskı. ISBN: 978-605-4499-68-7
Kuçuradi, İ. İnsan ve Değerleri (2016). Türkiye Felsefe Kurumu. 6. Baskı. Ankara: Şen Matbaa. ISBN: 978- 975-7748-19-9
Şahin, S. (2012). İnsan Haklarının Etik temelleri ve uluslararası düzenlemeler Çerçevesinde Yetişkinlere Yönelik İnsan Hakları Eğitimi Programı Geliştirme. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
Semester : Oğuz, Y. (2001) “Felsefi Yaklaşımların Işığında Klinik Etiğe Giriş” Klinik Etik. Ed. Erdemir Demirhan,A.,Oğuz,Y., Elçioğlu, Ö., Doğan, H. Nobel Tıp Kitabevi ISBN: 975 420 048-3
Course Category
Social Sciences 30%
Health 20%
Field 50%
In-Term Study Informations
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 40%
Final examination 1 60%
Total 2 100%
Activity Informations
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 2 28
Hours for off-the-c.r.stud 14 2 28
Mid-terms 1 8 8
Final examination 1 8 8
Total Work Load ECTS: 2 72
Course Learning Outcomes
Upon the successful completion of this course, students will be able to:
No Learning Outcomes
1 Define moral philosophy and ethics terms; can distinguish individual, social, moral and professional values.
2 Can relate human and patient rights to ethical theories.
3 Understand the value systems of the nursing profession and the functioning of ethical principles and codes.
4 Can analyze ethical principles and problems in nursing care practices and discuss the ethical decision-making process through clinical cases.
Weekly Detailed Course Contents
Week Topics
1 Ahlak felsefesi ve etik terimler
2 Etik kuramlar- deontolojik yaklaşım, yararcı yaklaşım, erdem etiği, feminist etik, teolojik etik
3 Etik kuramlar ve klinik etiğe uygulanışları- yararcılık (utilitarianizm), ödev etiği (Kantianism / deontolojik yaklaşım)
4 Erdem etiği, Haklar etiği (liberal individualism), Toplumcu etik (Communitarianism)
5 Örnek olaylara dayalı etik uslamlama (Casuistry), İlkecilik (principalism), Anlatısal etik (narrative ethics)
6 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Özel yaşam ve gizliliğe saygı
7 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- İletişim/Gerçeği söyleme/Bilgi açıklama- Karar vermede yeterlilik değerlendirmesi
8 Ara sınav
9 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Aydınlatılmış onam – sadakat ve dürüstlük ilkeleri
10 Klinik uygulamada etik yükümlülükler - Özerklik
11 Etik karar verme süreci
12 Değerler
13 Değerlerin Aydınlatılması
14 Film gösterimi ve örnek olaylar üzerinde tartışma
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14
All 5
C1 4
C2 554
C3 5
bbb