İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS
1 04610001 Temel Tasarım I 4+2+0 8 8
Dersin Detayları
Dili : Türkçe
Düzeyi : Lisans
Bölümü / Programı : Grafik Tasarımı
Öğrenim Türü : Örgün Öğretim
Türü : Zorunlu
Amacı : Plastik sanatların temel eleman ve ilkelerini gözleme, uygulama ve araştırmaya, görsel düşünme mantığına, seçmeci bir anlayışla dikkat ve bilinçli algıya, sezgisel güce, soyutlamaya dayalı olarak kavratmak; özgün anlatım dillerini özgür bir ortam içinde geliştirmelerini sağlamak, temel anlamda imgelem gücü ve yaratıcılığa dayalı gerekli deneyim ve güven duygusunu kazandırmayı amaçlamaktadır.
İçeriği : Tasarım prensiplerinin kavranarak görsel duyarlılık ve iki ve üç boyutlu tasarım becerisinin kazanılıp öğrenilmesini, Tasarım elemanlarının verimli şekilde kullanılarak görsel anlatım becerisi kazandırarak öğrenilmesini, Tasarım eğitiminde kullanılan malzemeler ve tekniklerle tanışıklık saklanılarak, tasarım ilke ve elemanları ışığında ele alınan konuların kavranmasını içermektedir.
Yöntem ve Teknikleri :
Ön Koşulları : Yok
Koordinatörü : Yok
Dersi Verenler : Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA KAROĞLU
Yardımcıları : Dr. Öğr. Üyesi Hülya KAROĞLU
Staj Durumu : Yok
Dersin Kaynakları
Kaynaklar : OCVIRK, STINSON, W. (2015). Sanatın Temelleri. Karakalem Yayıncılık.
ÖZTUNA Y. (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım. Tibyan Yayıncılık.
IŞINGÖR M., ETİ E., ASLIER M. (1986). Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri. Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları.
Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100
Yarıyıl Çalışma Bilgileri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 %40
Devam 14 %0
Uygulama 14 %0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60
Toplam 30 %100
Etkinlik Bilgileri
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 6 84
Sınıf Dışı Ç. Süresi 6 10 60
Ödevler 10 3 30
Sunum/Seminer Hazırlama 5 3 15
Ara Sınavlar 1 8 8
Uygulama 7 5 35
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü AKTS: 8 240
Öğrenme Çıktıları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra Açıklama
1 Temel sanat ve tasarım bilgisini kuramsal ve uygulamalı olarak ifade edebilme.
2 Tasarım problemlerini çözebilme ve özgün fikirler üretebilme.
3 Temel sanat ve tasarım bilgisini çalışmalarına uygulayabilme.
4 Tasarımda kullanılan malzemenin doku ve renk uyumlarını analiz edebilme.
5 Eleştirel ve çözümleyici değerlendirebilme.
6 Temel sanat ve tasarım becerileri ile özgün yapıtlar üretebilme.
7 Kültür varlıklarını (Görsel ve çizgisel), grafiksel unsurlarla üretebilme.
Ders Konuları
Hafta Konu
1 Tasarım ilke ve elemanlarının ve ders içeriğinin tanıtılması.
Işık ve Ton Ögesi. Siyah – beyaz valör çubuğu oluşturma çalışmaları.
2 Işık ögesi kullanılarak, karelerle bölünmüş zemin üzerine kompozisyon eskizleri oluşturma.
Seçilmiş geometrik ya da organik kompozisyon parçalarına dikkat ederek, üzerindeki kare alanların içine orta griler- koyu griler – siyah alanlar- beyaz alanlar kullanılarak, denge ilkesi çerçevesinde tonlama yapılması.
3 Çizgi ögesi. Çizgi çeşitlerini inceleme. Çizgisel anlatımla, çevrede bina içi ya da dışında, tekrarlayan görsel doku oluşturacak elemanları da kullanarak, desen çizme ve eskiz geliştirme.
(Vinsent Van Gogh, Albert Dürer ve Turgut Zaim gibi sanatçıların çizgi vurgulu yapıtlarını inceleme)
4 Geliştirilen kompozisyondan, bir alan seçme ve o alanı Bristol kâğıt üzerine aktararak, on parçalı dikdörtgen alanlardan bir çizgi paftası oluşturma. Paftanın parçaları içinde, yatay, dikey, eğik, incelen kalınlaşan, zikzak , titreşen, kesik çizgilerle alanlara alternatif kompozisyon oluşturma.
5 Negatif-Pozitif, Yüzey-Kütle ilkeleriyle kompozisyon parçalarını büyütme. Mürekkepli kalemler ve fırça kalemler kullanımı denemeleri.
Nokta ögesi, obje etütleri ve valör çubuğu oluşturma.
(Puantilizm ve Pisarro ve Seurat ın eserlerini iceleme)
6 Hacim – Derinlik – Perspektif.
Obje etütleri. Mekanik obje çizimleri, vasat –üstten- yandan ve perspektif çizimi.
7 Perspektif kurallar çerçevesinde geometrik form çizimleri, tek kaçışlı ölçülü harf çizimleri. Bakış noktası, bakış uzaklığı ve yüksekliği, ufuk çizgisi ve noktası, plan üzerinde kavratma ve uygulama.
8 Çift kaçışlı perspektif uygulamaları, harf, kutu, merdiven ve farklı geometrik formun, ölçülü çizimleri.
9 Mekanik obje çizimleri üzerinden, soyutlama ve grafiksel anlatım çalışmaları.
(Soyut sanatçılar, Wasily Kandinsky, Paul Klee, Pablo Picasso, Nurullah Berk inceleme)
10 Zıtlık ve Hareket ilkesi ve Leke öğesi ile ilgili kompozisyon üzerinde uygulama çalışmaları, Soyutlanan objeden esinlenen parçalardan oluşturulan kompozisyonları siyah beyaz leke sel anlatım ve pozitif ve negatif oluşturma.
11 Tekrar ilkesi ve Yön ilkesi. Objeden parça seçme ve üçgen ile kare vizörü içine yerleştirip, belirlenen farklı yönlere döndürülerek, birim tekrarı alternatifleri oluşturma.
12 İki boyutlu birim tekrarlarının, yönleri değiştirilerek uygulama çalışmaları.
13 Doku ve Hacimli Doku. Üç boyutlu farklı kalınlıktaki kağıtları katlayarak, bükerek, keserek aynı büyüklükte özgün birimler araştırma ve eskiz üretme.
14 Seçilen hacimli birimlerin, sıkışık aralıklarla bir zemin üzerine yerleştirilerek hacimli dokuların oluşturularak uygulanması.
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14P15P16P17P18
Tüm 4
Ö1 4
Ö2 4
Ö3 4
Ö4 4
Ö5 4
Ö6 3
Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek