Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 1 04511103 Sözlü İletişim I 3+0+0 5 5 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Lisans Bölümü / Programı : İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Öğrencinin sözlü çeviriye yönelik olarak sözlü iletişim becerilerini geliştirme ve söylem çözümlemesi becerisi kazandırmak. İçeriği : Konuşmanın neden ibaret olduğu anlatılır, sözlü iletişim çeşit ve türleri, mütercimleri ihtiyacı olan iletişim türleri incelenir, ve mütercimlik öğrencilere dilin sözlü iletişime tekabül eden kısımları üzerinde durulur. Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : Yok Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Dr. Öğr. Üyesi Figen Yılmaz Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Celik, Mehmet (2001) Learning Stress and Intonation. Ankara: Gazi Kitabevi.Ockenden, Michael (1986) Situational dialogues. London: Longman.Orhan, Tomay. (2001) Academic Speaking Skills. New York: Blackswan.Roach, P. (1983) English Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge U.P.Davis, J. F. (1998) Phonetics and Phonology. Stuttgart: Elnst Klett Verlag Ders Yapısı Alan Bilgisi %100 Yarıyıl Çalışma Bilgileri Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı Ara Sınav 1 %40 Uygulama 2 %0 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60 Toplam 4 %100 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 3 42 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42 Sunum/Seminer Hazırlama 2 5 10 Ara Sınavlar 1 10 10 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10 Toplam İş Yükü AKTS: 5 114 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 Farkli disiplinler hakkında bilgi sahibi olmak ve bilgileri entegre ederek kullanmak 2 Çeşitli kültürleri inceleyerek kültürlerarası farklılıkları ortaya koymak 3 Çevirinin birleştirci doğası hakkında bilgi sahibi olmak 4 Bilişim ve teknolojiyi etkin kullanabilmek 5 Nitelikli bir çevirmenin gerektirdiği özellikleri edinmek 6 Anadilin dilbilgisi kurallarına hakim olmak ve zengin bir sözcük dagarcığına sahip olmak 7 Sözlü ifade çözümlemeleri yapabilmek Ders Konuları Hafta Konu 1 TANITIM: Tanışma, dersin tanıtımı, öğrencilerden beklenecek ders davranışları, ölçme yöntemi, ödevlerin nasıl yapılacağı, derste kullanılacak kaynak ve kitapların tanıtımı, yazılı ve elektronik veri tabanlarının tanıtımı yapılır. 2 KİŞİSEL BİLGİ EDİNMEİletişimi oluşturan unsurlar, iletişimin önemi, beden dili, iletişim ve demokrasi, iletişimin uzun soluklu mesleklere katkısı hususlara değinilir. Daire içinde öğrenciler birbirlerini tanır. İsim soy isim, heceleme, memleket sorma, ailesi hakkında bilgi alma, aileyi tanıtma yapılır. Her öğrenci sınıftaki arkadaşlarını bu yolla tanır ve kişisel bilgi sorma ve söyleme becerileri geliştirilir. 3 SÖZLÜ İLETİŞİMDE DURAKUzun cümlelerin söylenişinde nefes almak gerektiğinde uygun olan duraklar konusu işlenir. Durakların tespitinde dilbilgisi kurallarının neler olduğu anlatılır. Yazılı diyaloglarda alıştırma yapılır. Daire çizerek öğrenci partnerine ileride neler yapacağı hakkında bilgi alır ve uzun cümlelerde öğrenilen durakları yapıp yapmadığına partneri karar verir. Bu 5 ayrı partnerle, roller değişerek yapılır. 4 BİLGİ ALMA VE HECELEMEBölümü ve üniversiteyi tanıtma, bildik üniversitelerle karşılaştırma yapılır. Eğitim ve öğretime dair bilgiler soru, cevap, anlatım yöntemiyle konuşma derinleşir. Bu tarzda yeni partnerlerle devam eder. Sonrasında yazmaları istenir. Yazma işlemi peşinden yazıdaki kelimeleri partnerinin hecelemesi istenir ve karşılıklı devam eder. 5 OKUMA ve KONUŞMA ve IPASınıfta öğrenciye metin dağıtılır ve incelenmesi istenir. Sözlük yardımı ile bilinmeyen kelimeler ve telaffuz aşinalığı sağlanır. Öğrenci arkadaşına metni sesli okur, aynı anda. Uzun cümlelerde durak yapılacak kısımlar, dilbilgisi ve nefes alma becerisi ile birlikte okunur. Tereddütler giderilir. Daire halinde her öğrenci arkadaşına metni anlatı ve arkadaşının sorusuna cevap verir. Diyalog yeni partnerle devam eder. Bu yolla kısa hafıza güçlendirilir ve söyleme hızı ve miktarı artar. 6 KONUŞMA ve IPA (TELAFFUZ)İleri seviyede güncel gazete makaleleri okunur, telaffuz incelemesi yapılır, ikili öbekler halinde anlatılır ve tartışılır. Bu anlatım ve tartışma 4 ayrı öbekle devam eder. Metinler uygun durak yapılarak sınıf arkadaşına okunur ve önceki derslerde incelenen hususlar hatırlanır. Her öğrenci eldeki metni IPA sembolleri ile yazar. Yeni öbekler oluşturarak özet ve tartışma yapılır. Konuşma esnasında pause-fillers, ah, yes, ok, really gibi ifadelerin kullanılmasına özen gösterilir. 7 İZLE, YAZ, KONUŞBir pasaj verilir ve öğrencilerden onu IPA sembolleriyle yeniden yazmaları istenir. Sözlükler kullanılarak ve akran yardımı düzeltmeleri yapılır. Go-es, play-s gibi biçim sözdizimsel klitiklerden kaynaklanan zorluklar, telaffuz ve sembol yazımı için tartışılmaktadır. Dinleme ve anlama için güncel olaylarla ilgili bir video kaydı kullanılır. Yazılı bir özeti takiben çiftler oluşturur ve ortaklarıyla monolog yaparlar. Ardından, video üzerinden bilgi almak için ortaklarıyla röportajlar yaparlar. Son olarak, videoda bahsedilen alanları kapsayan bir röportaj diyalogu yazarlar. 8 İZLE, SORU, YAZ, SÖZLÜ ORTAK YAPIProsedür açıklandı. Sınıfın yarısı çıktı, diğer yarısı iki kez video izliyor, not alıyor. 7-8 dakika izlenen güncel olaylar videosu. Davet edildikten sonra, videoyu izleyenlere soru soruyorlar, bilgi alıyorlar. Birkaç kez tekrar ederek, anladıklarını ve kurduklarını yazarlar. Akran hatası düzeltmesi için kağıtlar değiştirildi. Hikayeyi IPA sembolleriyle yeniden yazarlar. İç-dış çember ortaklar oluşturur ve hikayeyi birlikte yapılandırır: bir öğrenci bir ifade söylerken diğeri onu tutarlı ve tutarlı bir şekilde tamamlar. 9 CÜMLEDE VURGUEvet/Hayır cevabını gerektiren sorularda cümle vurgusunun nerede olacağı, neden olacağı, cümlede haber değeri taşıyan unsurun nasıl tespit edileceği, dilbilgisi kurallarında yardım alarak, dersin konusunu oluşturur. Basılı malzemeden alıştırma yapılır. Öğrenciler öbek oluşturarak 5N1K soruları yöneltir, kişisel bilgi edinmek amacı ile. Hem soruda hem cevapta kuramsal bilginin uygulanıp uygulanamadığına bakılır. Mülakat örnekleri üzerinden vurgu tespiti yapılır ve role-play şeklinde simülasyon yapılır. Her öğrenci arkadaşını bu bakımdan değerlendirir ve yorum yapar. Fluency increasing activities and strategic competenceWhat do you mean? Can you repeat please? Can you say that again please? I don’t really understand! I didn’t get it. 10 KELİME VURGUSUKelime stresi açıklanır. Öğrencilerin vurgulanan heceyi tanımlaması için dinleme metninden belirli çok heceli kelimeler seçilir. Pragmatik yetkinliği geliştirmenin bir parçası olarak, örnek verme yolları tanıtılır. Bunun bir örneği .... Örneğin, .... Ve bunun kanıtı olarak, .... Hatırlayın .... Sadece düşünmeniz gerekiyor .... Demek istediğim bu değil. Dinleyin: Hayal edin…Sınıfın yarısı çıktı, diğer yarısı iki kez video izliyor, not alıyor. 7-8 dakika izlenen güncel olaylar videosu. Davet edildikten sonra, videoyu izleyenlere soru soruyorlar, bilgi alıyorlar. Birkaç kez tekrar ederek, anladıklarını ve kurduklarını yazarlar. 11 KONUŞMANIN BÜYÜK BİLEŞENLERİNİ ÇÖZMEKonuşmanın nasıl başlatıldığı, konusu, amacı, konuşmanın nasıl bitirildiği. Video of 5 minutes is viewed. Students asked to note how speech began, topic, purpose and ended. A written summary involving the four phases, followed by oral narration. Question and answers for missing parts in the pair. IPA transcription of selected words. To promote pragmatic competence, initiation of dialogue, turn-taking, interruption, taking leave, bidding goodbye, concluding conversation. 12 TONİK STRESBilgi Boşluğu etkinliği. Sınıfın yarısı bilgi sayfası A ve diğer B'yi alır. Çiftin üyeleri soru sormaya ve sorularına cevap almaya başlar. Tonik stres açıkladı. Ses kaydından örnekler. Tonik strese vurgu yaparak tekrar bilgi boşluğu etkinliği yapmaları istenir: yap ve gözlemle. Pragmatik yeterlilik için, konuşmaya devam etmek için daha önceki bir yorum nasıl hatırlanır:Söylediklerinize dönersek,… Başta da söylediğim gibi, .... Konuşmamın ilk bölümünde …. Demiştim ki…. Daha önce de bahsettiğim gibi, …. Birkaç dakika önce söyledim. o .... 13 SOSYAL DURUMLARI PAYLAŞMAKÖğrenciler bir şaka, kelime oyunu veya ilginç bir anı paylaşmaya hazırlıklı gelirler. İlk ikili çalışma, dört kişilik grup çalışması. En iyi şaka dersten önce eğlenmek için paylaşılır. Sözcük vurgusu ve tonik vurgusuna tabi tutulan sözcükler ve cümleler. Kültür. Anglo-Sakson kültürel duyarlılıkları, iletişim kalıpları, sosyal etkileşim tanıtıldı. 14 BİTİRİLMEMİŞ BİR KONUŞMAYI TAMAMLAMAKTüm öğrenciler, yalnızca giriş bölümü için tanıdık konuyla ilgili bir video izler. Çiftler konuşmanın nasıl ilerleyebileceğini tartışırlar. Öneri, seçenekler, fikirler. Öğrencilerin bir sonraki içeriği tahmin etmede nasıl başarılı olduklarını görmek için video tamamen tekrar oynatıldı. Dinleme metninden IPA sembolleri: dikte. Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14 Tüm 5 Ö1 4 Ö2 4 Ö3 5 Ö4 5 Ö5 4 Ö6 3 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek