İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS
3 04531207 Teknik Metin Çevirisi 3+0+0 4 4
Dersin Detayları
Dili : Türkçe
Düzeyi : Lisans
Bölümü / Programı : İngilizce Mütercim ve Tercümanlık
Öğrenim Türü : Örgün Öğretim
Türü : Zorunlu
Amacı : Kullanım kılavuzu, servis ve bakım kılavuzu, onarım kılavuzları, parça listeleri, broşürler, eğitim malzemeleri, web siteleri, reklam / tanıtım, ambalaj, vb. metinleri nasıl tercüme edileceğine dair açıklama ve uygulamaların tercümelerinde öğrencilere beceri kazandırılır.
İçeriği : Örnekler piyasada yaygın alet ve aygıtlardan seçilir.
Yöntem ve Teknikleri :
Ön Koşulları : Yok
Koordinatörü : Yok
Dersi Verenler : Dr. Öğr. Üyesi Figen Yılmaz
Yardımcıları : Yok
Staj Durumu : Yok
Dersin Kaynakları
Kaynaklar : Eren, Cüneyt (2000) Modern Tercüme Metotlarına Giriş. Erzurum. EKEV yayınları.
Eruz, Sakine (2000) Çeviride ve Çeviri Eğitiminde Koşut Metinler. İstanbul. Multilingual.
Hasdemir, Yılmaz (2000) Translation Methods - Çeviri Teknikleri. İstanbul: Alfa.
Ders Notları : Smith-Worthington & Jefferson. Technical Writing for Success. USA: South Western Cengage Learning, 2011. Wallwork, Adrian. User Guides, Manuals and Technical Writing, A Guide to Professional English. New York: Springer, 2014.
Ders Yapısı
Alan Bilgisi %100
Yarıyıl Çalışma Bilgileri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 %40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60
Toplam 2 %100
Etkinlik Bilgileri
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü AKTS: 4 124
Öğrenme Çıktıları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra Açıklama
1 Öğrenci teknik çevirinin ilke ve aşamalarını kavrar.
2 Öğrenci arşivleme/dokümantasyon/araştırma çalışmalarını yapar.
3 Öğrenci terim dosyalarını hazırlar.
Ders Konuları
Hafta Konu
1 Öğrencilere teknik yazmanın temel kuralları ve insanların günlük yaşamındaki rolü anlatılır. Sunum bölümünün ardından online oyun “Arcade Game Generator” kullanılmaktadır. Öğrencilere bir URL verilir ve bu bağlantıyı kullanarak bugünkü dersin konusu hakkında bir flashcard oyunu oynamaya davet edilirler (yazım türleri, hedef kitle ve amaç).
2 Öğrencilere “Bir Kılavuzun Yapısı ve İçeriği, Kurulum ve Başlarken, Talimatlar, Prosedürler” sunulmaktadır. Sunum bölümünün ardından öğrencilerden “turtlediary” web sitesinden eşleştirme etkinliği yapmaları istenir. Etkinliği takiben, bir grup etkinliği olarak, bir kullanım kılavuzunun içerik sayfasını oluşturmaları istenir. Her grup oluşturdukları içeriği sunan bir poster hazırlar.
3 Bu derste öğrencilere bir kullanım kılavuzunun sorun giderme, tablolar, listeler, uyarı ve öneriler, garanti ve iletişim bilgileri gibi bazı bölümlerinin yanında teknik bir araştırmanın ayrıntıları sunulmaktadır.
4 Öğrencilere teknik belgelerin yazım süreci sunulmaktadır. Sunum bölümünü takiben, öğrencilerden çalışmalarının her aşamasının fotoğrafını çekmeleri istenir. Ardından, üç serbest yazma tekniğinden birini kullanarak bir konu bulmaları istenir. (açık, odaklanmış, ilmekli) Konuyu tanımladıktan sonra, bir harita çizmeleri, bir taslak çizmeleri ve fikirlerini şekillendirmek için bir taslak yazı oluşturmaları istenir.
5 Öğrencilere teknik metinlerin nasıl yazıldığı hakkında sunum yapılır. Sunum bölümünü takiben, öğrencilere bir kullanım kılavuzu verilir ve problemli, karmaşık ve anlaşılması zor görünen noktaları belirlemek için 3'lü gruplar halinde çalışmaları istenir. Daha sonra, bir taslak olarak, bu metni istenen şekilde yazma kurallarına göre yeniden yazmaları istenir.
6 Öğrencilere, teknik belgelerde karşılaşılan açık yazma stilleri ve tipik hata örnekleri sunulmaktadır. Sunum bölümünü takiben öğrenciler daha önce üzerinde çalıştıkları kullanım kılavuzu üzerinde çalışmaya devam ederler. Görevi iki hafta içinde tamamlamaları beklenir ve bu haftanın sonunda nihai halini (GoogleDrive) ders sorumlusuna gönderirler.
7 Öğrencilere, teknik belgelerde karşılaşılan açık yazma stilleri ve tipik hata örnekleri sunulmaktadır. Sunum bölümünü takiben öğrenciler daha önce üzerinde çalıştıkları kullanım kılavuzu üzerinde çalışmaya devam ederler. Görevi iki hafta içinde tamamlamaları beklenir ve bu haftanın sonunda nihai halini (GoogleDrive) ders sorumlusuna gönderirler.
8 Ara sınav
9 Öğrencilere teknik belgeleri (özellikle kullanıcı kılavuzlarını) düzenlemenin esasları sunulur. Sunum bölümünün ardından öğrenciler 3'lü gruplara ayrılır ve bir broşür verilir. Ardından, çevrimiçi düzen ve tasarım yazılımı “Lucidpress” kullanarak belge için uygun bir düzen oluşturmak üzere başlıkları ve alt başlıkları kontrol etmeleri istenir.
10 Teknik bir belge için öğrencilere talimat yazmanın esasları sunulur. Sunumun ardından, bir dizi talimat içeren bir metin verilir. Talimatlar açık bir biçimde verilmediği için, öğrencilerden bunları yeniden düzenlemeleri ve bir dizi basit ve kullanıcı dostu talimatlar oluşturmaları istenir. (Etkinlik 1) Ardından, İngilizce konuşan kullanıcılar için talimatlarını (Etkinlik 2) tercüme etmeleri ve “Piktochart” web sitesini kullanarak kendilerine bir poster tasarlamaları istenir.
11 Öğrencilere teknik dokümanların tasarımının ayrıntıları ve kullanım kılavuzlarında grafiklerin rolü sunulmaktadır. Dersin sonunda öğrencilerden bir çevrimiçi tasarımcı kullanarak basit bir grafik kılavuz tasarlamaları istenir.
12 Öğrencilere bir web sitesi için yazmanın temelleri sunulur ve ücretsiz web sitesi yaratıcısı “Wix” kullanarak kendi web sitelerini nasıl oluşturacakları gösterilir. Sunum bölümünü takiben öğrencilerden gerekli adımları izlemeleri ve kendi web sitesi taslaklarını planlamaları istenir. Örnek bir kullanım kılavuzu bulmaları ve kılavuzun bir sayfasını incelemeleri, düzenlemeleri ve yeniden tasarlamaları istenir. Ardından, yeniden tasarlanmış sayfalarını kendi web sitelerinde yayınlamaları istenir. Bu etkinlik 2 hafta sürer.
13 Öğrencilere bir web sitesi için yazmanın temelleri sunulur ve ücretsiz web sitesi yaratıcısı “Wix” kullanarak kendi web sitelerini nasıl oluşturacakları gösterilir. Sunum bölümünü takiben öğrencilerden gerekli adımları izlemeleri ve kendi web sitesi taslaklarını planlamaları istenir. Örnek bir kullanım kılavuzu bulmaları ve kılavuzun bir sayfasını incelemeleri, düzenlemeleri ve yeniden tasarlamaları istenir. Ardından, yeniden tasarlanmış sayfalarını kendi web sitelerinde yayınlamaları istenir. Bu etkinlik 2 hafta sürer.
14 Teknik okuma ve diğer okuma biçimleri arasındaki farkların yanı sıra öğrencilere teknik okumanın temelleri sunulur. Sunum bölümünü takiben bir metin verilir. Öğrencilerden önce metni metnin özü için taramaları ve not almaları istenir. Daha sonra, 3'lü gruplara ayrılır, iyice okuması ve metinde açıklanan iş akışını tanımlayan bir taslak iş akışı diyagramı çizmesi istenir. İş akışı diyagramlarını tamamlamaları ve çevrimiçi bir diyagram oluşturucu kullanarak çizmeleri istenir.
15 İşyerinde etik davranış çerçevesinde etik kavramı öğrencilere sunulur. Bazı etik ikilem örnekleri sınıfa getirilir ve öğrencilerle tartışılır.
16 Final Sınavı
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14
Tüm 5535
Ö1 35
Ö2 535
Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek