Sosyal Hizmet Bölümü, sosyal hizmet disiplini ve mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve değerleri temel alan 4 yıllık bir lisans öğretimi sunmaktadır. Sosyal hizmet lisans programı, normal (gündüzlü) örgün öğretim şeklindedir. Süresi 4 yıl(8 akademik yarıyıl) olup her akademik yarıyıl 14-16 haftadan oluşmaktadır. Programın eğitim dili Türkçedir. Lisans programına her yıl yaklaşık 50 öğrenci merkezi yerleştirme sınavı ile eşit ağırlık puanına göre alınmaktadır. Program, Bologna Süreci’nin öne sürdüğü koşullara uyumludur. Programın AKTS yüküne göre dağılımında derslerin %75’ini (180 AKTS) zorunlu, %25’ini (60 AKTS)ise seçmeli dersler oluşturmaktadır. Programa her yıl üniversite senatosu tarafından belirlenen oranlarda Dikey Geçiş Sınavı ve yatay geçişlerle de öğrenci alınmaktadır. 2017 yılından itibaren Çift Anadal Programı uygulanmaya başlanmıştır. Bölümde eğitim-öğretim faaliyetinin başladığı yıldan itibaren de hem öğrenci hem de personel hareketliliğini kapsayan ERASMUS değişim programı yürütülmektedir. Bölüm, “sosyal hizmet eğitimi”, “madde bağımlılığı” ve “göç” alanlarında yoğunlaşmış olup hem bölgesel hem de ulusal çalışmalara öncülük eden bölümlerden biridir. Bölümümüzün lisans programı genelci sosyal hizmet uygulama modelini referans alarak hazırlanmıştır. Kısaca açıklamak gerekirse genelci sosyal hizmet uygulama modeli; bir örgütsel yapı içerisinde ve süpervizyon altında eleştirel düşünmeye dayalı eklektik bilgi temelinin, mesleki değer ve becerilerin herhangi düzeyde bir müracaatçı sisteminin (birey, aile, grup, toplum)değişmesi ve güçlendirilmesi için, planlı değişme müdahalesi çerçevesinde yapılandırılmasıdır. Genelci sosyal hizmet uygulama modeli spesifik bir alan veya yöntem odaklı olmayıp problem çözme odaklıdır. Problem çözme süreci boyunca uygulamaya bütüncül bir odak vererek, değerlendirmede “çevresi içerisinde birey” yaklaşımını kullanır. Modele göre sosyal hizmet uzmanı; bilgi ve becerileri geniş bir alana yayılan, problem ve çözümlerini kapsamlı bir şekilde değerlendiren uygulamacıdır. Sosyal Hizmet Bölümünün izlediği program gerek Bologna Süreci gerekse ulusal ve uluslararası sosyal hizmet eğitiminin öngördüğü sosyal hizmet eğitim standartlarıyla uyumludur. Program hazırlanırken şu çalışma ve belgelerden yararlanılmıştır: ·KTO Karatay Üniversitesi Bologna Süreci çalışmaları, ·Sosyal Hizmet Ulusal Çekirdek Programı (SHUÇEP 2020), ·Sosyal Hizmet EğitimKonseyi Eğitim Politikası ve Standartları Raporu (Council on Social Work Education-CSWE, 2015), ·Uluslararası Sosyal Hizmet Uzmanları Federasyonu ve Uluslararası Sosyal Hizmet Okulları Birliği’nin(International Association of Schools of Social Work-IASSW and International Federation of Social Workers-IFSW) beraber hazırladıkları Sosyal Hizmet Eğitimi ve Öğretimi İçin Global Standartlar Raporu (Global Standards For Social Work Education and Training, 2020). Sosyal Hizmet Eğitim Konseyi (CSWE, 2001) tarafından öne sürüldüğü üzere sosyal hizmetin bilgi gövdesi için şu sekiz alan öne çıkmaktadır: 1) Sosyal hizmet etiği ve değerleri, 2) çeşitlilik, 3) risk altındaki nüfus grupları, 4)sosyal ve ekonomik adalet, 5) insan davranışı ve sosyal çevre, 6) sosyal refah politikası ve sosyal hizmetler, 7) sosyal hizmet uygulaması ve alan eğitimi, 8)araştırma. Bölümümüz Lisans Programında yer alan zorunlu dersler sosyal hizmetin bahsedilen bilgi gövdesini oluşturan alanları kapsamaktadır. Programdaki dersler kendi içerisinde dört ana gruba ayrılabilir. Birinci grupta sosyal hizmetin bilgi gövdesini besleyen davranış ve toplum bilimlerine ait dersler (genel psikoloji, sosyolojiye giriş, felsefeye giriş, sosyal antropolojiye giriş, davranış bozuklukları, genel iktisat, insan davranışı ve çevre vb.) yer almaktadır. Müfredatta bu derslere ağırlıklı olarak 1. ve 2.sınıfta yer verilmiştir. Öğrencilerin bu derslerde insan davranışını, bireyin psikolojik ve toplumsal gelişimini, toplumsal yapının temel unsurlarını, toplumsal değişmenin dinamiklerini, toplumsal eşitsizliklerin ve sorunların kökenlerini, toplumdaki siyasi ve ekonomik etkinlikleri sosyolojik düşünme yoluyla ve psikososyal bakış açısıyla analiz edebilme becerisi kazanmaları beklenmektedir. İkinci grupta sosyal hizmetin ortaya çıkışı, bilimsel ve mesleki temelleri, sosyal refah hizmetleriyle ve insan haklarıyla ilişkisi, amaçları, etik ilkeleri, temel değerleri, uygulamalı bir bilim oluşu gibi doğrudan sosyal hizmeti tanıtan mesleki dersler (sosyal hizmetin temelleri, sosyal refah ve sosyal hizmetler tarihçesi, sosyal hizmet etiği, sosyal politika ve planlama vb.) yer almaktadır. Üçüncü grupta sosyal hizmet yöntemleri çerçevesinde sosyal hizmet müdahalesinin yapılandırılması, temel müdahale yöntemleri, uygulama alanları, müracaatçı gruplarının karakteristikleri, sosyal hizmet müdahalesi için gerekli temel beceriler, ilkeler ve etik kuralları, araştırmaları içeren dersler (sosyal hizmet müdahalesi, birey ve ailelerle sosyal hizmet, gruplarla sosyal hizmet, toplumla sosyal hizmet, sosyal hizmet araştırması gibi) bulunmaktadır. Son grupta ise uygulama dersleri (sosyal hizmet ortamlarında inceleme, uygulamalı araştırma, sosyal hizmet blok uygulaması) yer almaktadır. Sosyal hizmetin uygulamalı bir bilim olma özelliği programdaki ders dağılımına yansıtılmıştır. Uygulama derslerinin genel müfredat ağırlığı%28,2’dir. Öğrencilerden eğitimlerinin çeşitli safhalarında Konya’ya özgü toplumsal sorumluluk projelerine katılmaları ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinin kullanımına dayalı bir uygulamalı araştırma gerçekleştirmeleri beklenmektedir. Öğrenciler 4. sınıfa geçtiklerinde bölümden sağlanacak süpervizyon desteği altında başta Konya’daki sosyal hizmet kuruluşları olmak üzere Türkiye’nin değişik illerinde bulunan sosyal hizmet kurum/kuruluşlarında kazanmış oldukları bilgi ve becerileri uygulamaya aktarabilecek ve bir profesyonel meslek elemanı olarak alana çıkmadan önce kendilerini görebilme ve mesleki kimlik geliştirme olanağı yakalayabileceklerdir.