İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS
5 03050001 Aile ve Çocuk Refahı 3+0+0 5 5
Dersin Detayları
Dili : Türkçe
Düzeyi : Lisans
Bölümü / Programı : Sosyal Hizmet
Öğrenim Türü : Örgün Öğretim
Türü : Zorunlu
Amacı : Aile ve çocuk refahı alanını kuramsal ve uygulama alanlarıyla birlikte tartışmak, aile sisteminin dinamiklerini (iletişim, etkileşim, roller vb.) ele almak; çocukluk tartışmalarını ve anlayışını, çocuğun korunmasını, iyi olma halini, çocuk ve ailelere yönelik hizmetleri politik, toplumsal, kültürel, ekonomik arka planıyla irdelemek.
İçeriği : Bir sistem olarak aile, aile sisteminin fonksiyonel disfonksiyonel özellikleri, aile yaşam döngüsü, ailede iletişim, roller ve normlar, çocuğun korunması, çağdaş çocukluk anlayışı, çocuk hakları, çocuk refahı ve çocuğun iyi olma hali, çocuk koruma sistemi ve ilkeleri, çocuğun ve ailenin değerlendirilmesi, çocuk refahı alanında etik ilkeler, risk altındaki çocuklar; çocuk refahında güncel konular/sorunlar, çocuk ihmal ve istismarı aile ve çocuklarla sosyal hizmet uygulamaları, çocuk ve ailelere yönelik hizmetler.
Yöntem ve Teknikleri :
Ön Koşulları : Yok
Koordinatörü : Yok
Dersi Verenler : Prof. Dr. Yüksel BAYKARA ACAR
Yardımcıları : Yok
Staj Durumu : Yok
Dersin Kaynakları
Kaynaklar : Baykara Acar, Y. (2012). Çocuk Mağdurlar, Viktimoloji. Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi, Polis Akademisi s. 2-18.
Boyd Webb, N. (2017). Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması, Çeviri Editörü: Ercüment Erbay, Nika Yayınevi - 54 1. Baskı Eylül 2017, ANKARA
Butler, I. Social Work with Children and Families. Jessica Kingsley Publishers, Philadelphia, PA,USA,2004.
İnce, T. & Yurdakök, K. (2014). Munchausen by prosxy endromu; ağır bir çocuk istismarı formu, Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi. 8(3):165-170.
Uyan Semerci, P. & Erdoğan, E. (2011). Türkiye’de Çocukların Gözünden Çocuğun İyi Olma Hali Alanlarının ve Göstergelerinin Tanımlanması ve Değerlendirilmesi, UNICEF, http://www. unicef. org. tr/files/bilgimerkezi/doc. CWB% 20Indicators% 20through% 20the% 20Eyes% 20of% 20the% 20Children.
Karataş, K. & Baykara Acar, Y. (2011). Aile Destek Hizmetlerinde Kalite Standardı Geliştirme. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 7(26):9-32.
Kırımsoy, E., Baykara Acar, Y. ve Diğerleri (2013). Çocuk Adalet Sistemi Çalışanları Eğitim Programı, Sosyal Çalışma Görevlileri için Eğitim Kitabı. Adalet Bakanlığı, Türkiye Adalet Akademisi, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, UNICEF Türkiye. Ankara.
Koşar G. N. Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. 2. Baskı. İstanbul: 1992.
Ders Notları : Akbaş, E. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2009). Modern Çocukluk Paradigmasının Oluşumu-Eleştirel Bir Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20 (1), 95-104.
Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100
Yarıyıl Çalışma Bilgileri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 %40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60
Toplam 2 %100
Etkinlik Bilgileri
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ödevler 1 16 16
Sunum/Seminer Hazırlama 1 12 12
Ara Sınavlar 1 10 10
Uygulama 1 4 4
Proje 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü AKTS: 5 137
Öğrenme Çıktıları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra Açıklama
1 Çocukluk tartışmalarını ve çağdaş çocukluk tartışmalarını bilir.
2 Risk altında yaşayan, dezavantajlı çocukları tanır.
3 Çocuk haklarına dair düşünce alt yapısını, amaçları ve kapsamı kavrar.
4 Çocuk ve aile refahı alanındaki sosyal hizmet uygulamalarını bilir.
5 Aile sistemini ve ihtiyaçlarını; bu sistemin diğer sistemlerle etkileşimlerini bütüncül biçimde şekilde değerlendirir ve gerektiğinde harekete geçebilir.
6 Çocuk ve aile refahının dinamiklerini toplumsal, politik, ekonomik ve kültürel çerçevede değerlendirir.
Ders Konuları
Hafta Konu
1 Sosyal Hizmette Aile ve Çocuk Refahı Alanı
Aile: Yeni Tanımlar, Yapı ve İşlevleri
2 Çocuk, Çocuğun Korunması ve Güvenliği
3 Ailelerle Genelci Uygulama-Ailede İletişim-Sistem Olarak Aile, Ailede Normlar-Roller-Ailede Güç Dengesi
4 Çocuk Refahı Alanı
Çağdaş Çocukluk Anlayışı
5 Çocuğun İyi Olma Hali ve Unsurları
6 Çocuk Koruma Sisteminin İlkeleri ve Bileşenleri -Çocuk Refahı Alanında Etik İlkeler
7 Çocuk ve Ailenin Değerlendirilmesi
8 Arasınav
9 Aile Yaşam Döngüsü-Ailede Sorunlar
10 Zarar görebilirlik ve Risk altındaki Çocuklar
Çocuk Refahı Alanında Ulusal ve Uluslararası Düzenlemeler
11 Türkiye’de Çocuk Koruma Sistemi
Aile ve çocuklara Yönelik Hizmetler
12 Dünyada ve Türkiye’de Çocukların Durumu
Dezavantajlı ve Risk Altındaki çocuklar
Çocuk İhmal ve İstismarı
13 Çocuk Yoksulluğu
14 Genel değerlendirme
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12
Tüm 554
Ö1 555
Ö2 554
Ö3 544
Ö4 55544
Ö5 554
Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek