İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS
4 03040002 Birey Odaklı Sosyal Hizmet 3+0+0 5 5
Dersin Detayları
Dili : Türkçe
Düzeyi : Lisans
Bölümü / Programı : Sosyal Hizmet
Öğrenim Türü : Örgün Öğretim
Türü : Zorunlu
Amacı : Sosyal hizmet öğrencilerine mikro düzeyde sosyal hizmet müdahalesi olarak bireylerle sosyal hizmet uygulamasının esasını oluşturan bilgi, beceri ve değer temelini kazandırmaktır.
İçeriği : Sosyal hizmette mikro (bireylerle) çalışma becerileri ve genelci müdahale modeli; mesleki ilişki kurma; sözlü ve sözsüz iletişimden yararlanma; sosyal hizmet uzmanı/müracaatçı ilişkisinde temel unsurlar; müracaatçılarla görüşmede temel prensipler ve görüşme teknikleri; bireye yönelik genelci müdahalenin yapılandırılması: mikro uygulamada planlı değişme süreci, başlangıç ve değerlendirme aşaması (problem ve ihtiyaçları tanımlama- problem türleri- problem üzerinde çalışma, güçleri tanımlama, ev ve çevre ziyareti), bilgi toplama ve değerlendirme, mikro uygulamada planlama ve uygulama (amaç, hedef ve eylem adımlarını belirleme, sözleşme/anlaşma yapma), son değerlendirme, sonlandırma ve izleme aşamaları.
Yöntem ve Teknikleri :
Ön Koşulları : ( 03010001 veya 03020001 )
Koordinatörü : Yok
Dersi Verenler : Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN
Yardımcıları : Yok
Staj Durumu : Yok
Dersin Kaynakları
Kaynaklar : Kadushin, Alfred ve Goldie Kadushin (2015). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri, 1. Baskı, Çeviri Editörleri: Özlem Karakuş ve Yalçın Özdemir, Ankara: Nika Yayınevi.
Shefor ,B.W. ve Horejsi, C.R.(2002). Sosyal Hizmet uygulaması İçin Teknikler ve Rehberler. Altıncı Baskı. Boston: Pearson Education.
Sosyal politika ve kamu bileşenleriyle sosyal hizmet. (2013). H. Acar, N. Negiz, E.Akman (yayına hazırlayanlar). Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım Eğitim ve Danışmanlık.
Butler, I. Social Work with Children and Families. Jessica Kingsley Publishers, Philadelphia, PA,USA,2004.
Dökmen, Üstün. (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık ve Mat. Sanayi Ticaret AŞ.
Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. A. Aykara ve diğerleri (çevirenler). Ankara: Nika Yayınevi.
Boyd Webb, N. (2017). Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması, Çeviri Editörü: Ercüment Erbay, Nika Yayınevi – 54, 1. Baskı Eylül 2017, ANKARA
Kirst-Ashman, Karen K. ve Hull, Grafton H. (2018). Understanding Generalist Practice. Eighth Edition, Cengage Learning. Boston.
Ders Notları : Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: temelleri, yaklaşımları, müdahale yöntemleri.
Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100
Yarıyıl Çalışma Bilgileri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 %40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60
Toplam 2 %100
Etkinlik Bilgileri
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 12 2 24
Ödevler 2 16 32
Sunum/Seminer Hazırlama 3 5 15
Ara Sınavlar 1 10 10
Proje 2 4 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü AKTS: 5 143
Öğrenme Çıktıları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra Açıklama
1 Mikro düzeyde bireylerle planlı sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirebilir.
2 Bireylerle sosyal hizmet müdahalesinde, çevresi içinde birey anlayışı içinde bütüncül bir değerlendirme yapabilir, bu değerlendirmeye bağlı planlama ve uygulama yürütebilir.
3 İletişim ve mesleki ilişki kurma bilgi ve becerisine sahip olur
4 Mesleki görüşme yapabilir.
5 Bir mesleki görüşmeyi kayıt altına alabilir ve raporlaştırabilir.
6 Mesleki ilişkide etik sorumlulukların neler olduğunu bilir.
Ders Konuları
Hafta Konu
1 Tanışma, Ders Hakkında Bilgi ve Görüş Alışverişi
Sosyal Hizmette Mikro Beceriler ve Genelci Müdahale Modeli
2 Sosyal Hizmet Uygulamasında Farklılık
Eleştirel ve Yansıtıcı Düşünme
3 Bireylerle Çalışma: Genelci Müdahale Modeli ve Beceriler- Görüşme Becerileri Sosyal Hizmet Uzmanı/Müracaatçı İlişkisinin Başlatılması
4 Sözlü ve Sözsüz Davranışlar, Empati Sıcaklık ve Samimiyet, Görüşmeye Başlama- Amaç ve Rolün Açıklanması
Müracaatçının Anksiyetesini Azaltma- Güven ve Yeterliliği Geliştirme- Görüşmede Sessizlik-Gönüllü Olmayan Müracaatçılar
5 Görüşmelerde Soru Sorma, Yüzleştirme, Doğrudan ve Dolaylı Sorular Sorma Müracaatçının Güçlerine Vurgu Yapma
6 Mikro Uygulama Perspektifinde Başlangıç ve Değerlendirme Aşaması: Problem ve Konuları Tanımlama- Problem Türleri
7 Problemleri Öncelik Sırasına Göre Sıralama- Müracaatçının Güçlerini ve Sınırlarını Tanımlama- Bilgi Toplama-Ev ve Çevre Ziyareti
8 Ara Sınav
9 Planlama Aşaması, Amaç Belirleme ve Anlaşma Yapma
10 Mikro Uygulamada Değerlendirme-Sonlandırma ve İzleme Aşaması
11 Mikro Düzeyde Sosyal Hizmet Uzmanının Rolleri
12 Mikro Düzeyde Kayıt Tutma ve Raporlaştırma, Sosyal İnceleme Raporu ve Diğer Raporlar
13 Mikro Düzeyde Kayıt Tutma ve Raporlaştırma, Sosyal İnceleme Raporu ve Diğer Raporlar
14 Genel Tartışma ve Değerlendirme
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12
Tüm 55555555
Ö1 55555
Ö2 55
Ö3 5555
Ö4 5555
Ö5 55
Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek