Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 3 03030001 İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I 3+0+0 5 5 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Lisans Bölümü / Programı : Sosyal Hizmet Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Bu dersin amacı, öğrencilerin yaşam döngüsü içinde bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerinde insan davranışının gelişim aşamalarını, yansımalarını anlamalarını ve davranışı etkileyen faktörleri sosyal hizmet uygulamalarıyla bütünleştirerek kavramalarını sağlamaktır. İçeriği : Bu derste öncelikle genel sistem teorisi ve ekolojik perspektife dayalı olarak insan davranışı ve sosyal çevre üzerine analiz yapılır, çevresi içinde birey yaklaşımına açıklık getirilir. Daha sonra bireyin içinde yaşadığı, aileler, gruplar, örgütler, kurumlar, topluluk ve toplumlar gibi sosyal sistemlerin etkileşimi çerçevesinde, insanın yaşam döngüsünde biyopsikososyal açılardan gelişimini kapsayan gelişim kuramlarına geçilir. Bu kuramlara dayalı olarak insanın bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerine ilişkin biyopsikososyal gelişimi incelenir. Bu gelişimsel dönemlerdeki sorun ve ihtiyaçlar, risk faktörleri ve koruyucu faktörler sosyal hizmet müdahalesi ile ilişkilendirilir. Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : Yok Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Gander, M. ve Harry W. G. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yayına Hazırlayan: Onur, Bekir. 1 .Ankara: İmge Kitabevi.Delgado, S. V., Strawn, J. R., Pedapati, E. V. (2017). Çocuk ve Ergenler İçin Çağdaş Psikodinamik Psikoterapi: Öznelliklerarasılık İle Sinirbilimi Bütünleştirmek (Hilal Akekmekçi, Ufuk Tura, Renan Kahyaoğlu Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Tarhan, N. (2016). Toplum Psikolojisi: Sosyal Şizofreniden Toplumsal Empatiye. Timaş Yayınları. Zastrow, C. ve Kirst-Ashman, K. (2016). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre 1., Nika Yayıncılık.Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi KitabeviTolan, B. İ. ve Batmaz G. (1991). Sosyal Psikoloji. Ankara: Adım Yayıncılık. Ders Yapısı Sosyal Bilimler %100 Yarıyıl Çalışma Bilgileri Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı Ara Sınav 1 %30 Kısa Sınav 3 %5 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %55 Toplam 5 %90 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 3 42 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42 Ödevler 2 6 12 Sunum/Seminer Hazırlama 1 12 12 Ara Sınavlar 1 15 15 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15 Toplam İş Yükü AKTS: 5 138 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 İnsan davranışını biyopsikososyal çerçevede inceler. 2 Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini anlar ve birbiriyle ilişkilendirebilir. 3 Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerini ve bu dönemlerdeki gelişim görevlerini tanımlar. 4 Gelişimsel gereksinmeler, risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri edinir. 5 Sosyal hizmet uygulamaları için kuramsal bir temel oluşturmak üzere gelişim dönemlerini kavrar. Ders Konuları Hafta Konu 1 İnsan davranışı ve sosyal çevrenin sosyal hizmet bakış açısıyla önemine giriş 2 Bebeklik ve çocukluk dönemi (biyolojik ve psikolojik gelişim) (hamilelik, bebeğin anne karnında gelişimi, etkileyen faktörler) 3 Bebeklikte ve çocuklukta sosyal gelişim (bilişsel gelişim, zeka, Gardner’ın çoklu zeka kuramı, Piaget’nin bilişsel gelişimi, Erickson’ın psikososyal gelişimi) 4 Bebeklikte ve çocuklukta sosyal gelişim (Bağlanma kuramı ve yansımaları, Aile yapısı, okul çevresi, kişilik gelişimi) 5 Ergenlik döneminde biyolojik ve psikolojik gelişim (beden görünümündeki değişimler, erken ve geç olgunlaşma, yeme bozuklukları) 6 Ergenlik döneminde sosyal gelişim (duygusal gelişim, aileden bağımsızlaşma, ahlak gelişimi, meslek seçimi, evlilik) 7 Ara Sınav 8 İnsan davranışını ve sosyal çevreyi anlamada sosyal hizmet yaklaşımları (sistem kuramı, ekolojik yaklaşım, bilişsel yaklaşım, sosyal inşacılık, krize müdahale, çözüm odaklı yaklaşım gibi) 9 Benliğin tanımlanması ve anlaşılması, manevi yetkinlik 10 Grup çalışması, grup etkileşiminin anlaşılması, grup aidiyeti ile insan davranışının şekillenmesi üzerine tartışma 11 Önyargı, etiketleme ve damgalama 12 Atılganlık eğitimi, sosyal risklere karşı çocukların ve ergenlerin eğitilmesi 13 Toplumsal cinsiyet ve ırkçılık; Kültürün davranışlar üzerine etkisi 14 Sağlık sosyolojisinin insan davranışı üzerindeki etkisi, dersin genel değerlendirmesi Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12 Tüm 454 Ö1 44434 Ö2 453 Ö3 433 Ö4 433 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek