Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 5 03050004 Sosyal Hizmet Etiği 2+0+0 3 3 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Lisans Bölümü / Programı : Sosyal Hizmet Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Bu dersin amacı, sosyal hizmet uygulamalarının yürütülmesinde ve sosyal hizmet mesleğinin özünde temel yeri olan mesleğin kendine özgü etik ilke, sorumlulukların ve değerlerin felsefi ve teorik arka planıyla birlikte sunulmasıdır. İçeriği : Etik ve ahlak kavramları temelinde ilişkili diğer kavramların (güç, etik ikilem, etik görecelilik gibi) tanımlanması, etiğin felsefi temelleri; sosyal hizmet uygulamasında etiğin anlamı ve önemi; sosyal hizmette değer tartışmaları; değer-etik ilişkisi, sosyal hizmet için geliştirilen ulusal ve uluslararası etik standartlar; sosyal hizmet uygulamalarında karşılaşılan etik ikilemler ve çözüm yolları; etik karar verebilme stratejilerine ilişki konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. Dersin ilerleyen bölümlerinde ötanazi, kürtaj, cinsiyet eşitsizliği, cinsel yönelim farklılığı, kültürel görecelilik gibi sosyal sorunlarla bütünleştiğinde etik ikilem oluşturabilen olgular üzerine tartışmalar yürütülmektedir Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : Yok Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları SHU Derneği Yay. (2003)Buz, S., & Akçay, S. (2015). Sosyal hizmet araştırmasında etik. Toplum ve Sosyal Hizmet,26(1), 149-162Aslan, Ş., Akarçay- Ulutaş, D. (2021). Evrensel Değerler Bağlamında Etik. Eğitim Kitabevi. Şahin, F. (2009). Sosyal Hizmette Kendi Kaderini Tayin Hakkı, Aile ve Toplum, Ekim-Kasım-Aralık, pp.87-97. Banks, S. (2001). Ethics and Values in social work Pp.9-22.Çifci, E. G., & Gönen, E. (2011). Sosyal hizmet uygulamalarında etik karar verme süreci. Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(2), 149-160 Ders Yapısı Sosyal Bilimler %100 Yarıyıl Çalışma Bilgileri Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı Ara Sınav 1 %40 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60 Toplam 2 %100 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 2 28 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28 Ödevler 2 3 6 Ara Sınavlar 1 13 13 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15 Toplam İş Yükü AKTS: 3 90 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 Sosyal hizmet mesleğinin etik ilke ve sorumlulukları ile temel değerlerini öğrenir. 2 Sosyal hizmette etik ikilemleri açıklar ve etik karar verme sürecini bilir. 3 Etik ilke ve değerleri müdahalenin ayrılmaz bir parçası olarak görür. 4 Etik dışı uygulamalarla karşılaştığında başlatacağı yasal süreçten haberdardır. 5 Etik ile ahlaki değerler arasındaki bağlantıyı açıklar. Ders Konuları Hafta Konu 1 Dersin tanıtımı, etik eğitiminin amacı 2 Kavramsal çerçeve (etik, ahlak, etik farkındalık, güç, güçlendirme, kültür, ayrımcılık, etik ikilem, önyargı) 3 Etik ve ahlak teorileri (Gert’in ortak ahlak teorisi, Jonsen’in etik modeli, deontolojik, teleolojik teoriler) 4 Etik ve ahlak teorileri (erdem etiği, Kant ahlakı, feminist etik, Levinas, ilişkisel etik) 5 Meslek etiğinin kapsamı 6 Mesleki etik kodlar (NASW, CSWE, IFSW, IASSW, CASW, BASW) 7 Ara Sınav 8 Aydınlatılmış onam, bakım yönetiminde etik bakış açısı 9 Kültürel çatışma, çokkültürlü sosyal hizmet, farklılıklar çalışma 10 Etik ikilemlerin çözümünde mesleki beceriler (iletişim, empati, mesleki ilişkinin sınırları, etik karar vermenin önemi) 11 Etik karar verme modelleri (ahlaki imgelem, Fleck-Henderson, Haynes, Congress) 12 Etik ikilem vaka tartışmaları ve çözüm yolu modeli (Loewenberg ve Dolgoff etik ilkeleri, Gooaverts 7 aşamalı plan, Gallagher’in etik çerçevesi) 13 Etiğin diğer disiplinlerle ilişkisi (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk, Tıp, Ekonomi vb.) 14 Araştırmada raporlama süreci ve örgütsel etik kültür, dersin değerlendirilmesi Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12 Tüm 4 Ö1 4445 Ö2 45 Ö3 45 Ö4 34 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek