Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 5 03250012 Çağdaş Sosyoloji Teorileri 3+0+0 3 5 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Lisans Bölümü / Programı : Sosyoloji Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Bu dersin amacı, Modern döneme ait teoriler ile postmodern olarak nitelendirilen paradigmaları karşılaştırmalı olarak anlamak, analiz etmek ve tartışmaktır. Modern ve postmodern paradigmaların ortaya çıkış mantığını kavramak ve bu paradigmaları tartışmak ve yorumlamak ve sosyolojik bilgi sürecini tamamlamaktır. İçeriği : Bu dersin içeriği, yirminci yüzyıldan bu yana yapısal işlevselci, yapısal çatışmacı ve sosyal davranışçı paradigmalar içinde yer alan bazı sosyologların teorilerine ilişkin görüşlerinden oluşmaktadır. Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : Yok Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Prof. Dr. ERTAN ÖZENSEL Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Çağdaş Sosyoloji Teorileri, Margaret M. Poloma, Çevirmen: Hayriye Erbaş Ders Notları : Çağdaş Sosyoloji Teorileri, Margaret M. Poloma, Çevirmen: Hayriye Erbaş Ders Yapısı Sosyal Bilimler %100 Alan Bilgisi %100 Yarıyıl Çalışma Bilgileri Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı Ara Sınav 1 %40 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60 Toplam 2 %100 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 3 42 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28 Ödevler 2 5 10 Ara Sınavlar 1 10 10 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10 Toplam İş Yükü AKTS: 5 100 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 Bu dersin sonunda öğrenci, Sosyolojide farklı kuramsal yaklaşımları kavrar. 2 Her bir kurama eleştirel yaklaşır Kuramların birbirinden farklılıklarını ve benzerliklerini ayırt ederek sentezler. Ders Konuları Hafta Konu 1 Aydınlanma dönemi 2 Fonksiyonalist kuram: T. Parsons/R. Merton 3 Çatışmacı kuramların tarihsel arka planı 4 Çağdaş çatışmacı kuramcılar: Coser, Dahrendorf, Lenski 5 Çağdaş çatışmacı kuramcılar: Mills 6 Fenomenolojik yaklaşım: E. Husserl/A. Schultz 7 Fenomenolojik yaklaşım: E. Husserl/A. Schultz 8 Sembolik etkileşim kuramı: Mead/Blumer 9 Sembolik etkileşim kuramı: Goffman 10 Peter Berger: Gerçekliğin sosyal inşası 11 Ara sınav 12 Davranışsal alışveriş kuramı: Peter M. Blau 13 Davranışsal alışveriş kuramı: G. Homans 14 Sanayi sonrası toplum: Daniel Bell Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10 Tüm 2 Ö1 4 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek