Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 1 99900015 Medeniyet Tasavvuru ve Ahilik 4+0+0 4 4 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Lisans Bölümü / Programı : Sosyoloji Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Bu dersin sonunda öğrenci Türk-İslam medeniyetinin ferde topluma ne kazandırdığını, insanın sosyal bir varlık olmasında Türk-İslam kültürünün nasıl ve hangi muhtevada optimal fayda temin edeceğini, birlikte yaşama kültürünün sadece günümüze mahsus olmayıp geçmiş ve geleceği de kapsadığını öğrenebilecektir. İçeriği : Bu derste Türk-İslam kültüründe birlikte yaşama anlayışının kökenleri üzerinde durulacaktır. Birlikte yaşama anlayışının ahenkli ve sürdürülebilir olmasında bilginin toplum nezdinde icra ettiği fonksiyon incelenecektir. Ders yapılan mekan demek olan “medrese” kavramı tahlil edilerek üniversitemizin ilham kaynağı olan Karatay Medresesi, sosyo-kültürel boyutlarıyla tahlil edilecektir. Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : Yok Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Prof. Dr. HÜSAMETTİN ERDEM Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Bir Medeniyet Teorisi, Yılmaz Özakpınar. Kubbealtı Yayınları, 1990. Ders Notları : Türk Yenileşme Tarihi, Ömer Akdağ, Palet Yayınevi, Konya, 2011. Ders Yapısı Sosyal Bilimler %100 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 3 42 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28 Ödevler 1 5 5 Ara Sınavlar 1 10 10 Uygulama 1 5 5 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10 Toplam İş Yükü AKTS: 4 100 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 Kültür ve etik konularının detaylı öğrenimi ve disiplinler arası etkileşimin kavranması 2 Etkin iş yapabilme yeteneğinin kazandırılması 3 Takım çalışması bilincinin yerleştirilmesi 4 Sosyal girişim, özgüven, işbirliği ve etik konularının uygulamaya yönelik örnekleri Ders Konuları Hafta Konu 1 Derse Giriş: Dersin İçeriği ve Konular Üzerine Genel Değerlendirmeler. Medeniyet kavramı, anlamı. İslam medeniyetinin kaynakları 2 Derse Giriş: Dersin İçeriği ve Konular Üzerine Genel Değerlendirmeler. Medeniyet kavramı, anlamı. İslam medeniyetinin kaynakları 3 Türklerin İslamiyet’i Kabul etmesiyle ilgili tartışmalar 4 Türk-İslam geleneğinde fert-toplum ilişkisi, 13. yüzyıl insan tipolojisi. Toplumda sorumluluk anlayışı ve kökenleri, Dönemin kıyafetleri ve kıyafetlerE yüklenilen anlamlar 5 Türk-İslam geleneğinde devlet sistemi, hükümdarın sorumluluk ve yetkileri. Türkİslam devlet geleneğinde birlikte yaşama, komşuluk, temizlik anlayaşının kökenleri ve zımmî statüsü 6 Türk-İslam geleneğinde devlet sistemi, hükümdarın sorumluluk ve yetkileri. Türkİslam devlet geleneğinde birlikte yaşama, komşuluk, temizlik anlayaşının kökenleri ve zımmî statüsü 7 Türk-İslam geleneğinde zenginlik, vakıf, vâkıf, vakfiye, akar kavramları ve vakıf uygulamaları. Türk kültüründe yazı, kavram ve devamlılık anlayışı. 8 Türk-İslam geleneğinde zenginlik, vakıf, vâkıf, vakfiye, akar kavramları ve vakıf uygulamaları. Türk kültüründe yazı, kavram ve devamlılık anlayışı. 9 Türk tarihinde medresenin teşekkülü ve gerekçeleri . Karatay Medresesinin estetiği dayandığı temeller . Ara Sınav 10 Türk tarihinde medresenin teşekkülü ve gerekçeleri . Karatay Medresesinin estetiği dayandığı temeller . Ara Sınav 11 Türk tarihinde medresenin teşekkülü ve gerekçeleri . Karatay Medresesinin estetiği dayandığı temeller . Ara Sınav 12 Karatay Medresesinde okutulan dersler. 13 Karatay Medresesinin Giriş Kapısı, kapıdaki yazılar. 14 Genel Değerlendirme Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10 Tüm Ö1 Ö2 Ö3 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek