Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 2 01820109 Çocuğu Tanıma Teknikleri 2+0+0 3 3 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Lisans Bölümü / Programı : Çocuk Gelişimi Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Bu dersin amacı, okul öncesi dönem çocuğunu her yönüyle tanımaya çalışarak eğitimi için gereken etkinliklerin aksamaması için gerekli değerlendirme yöntemleri ve kullanımları hakkında bilgilenmelerini sağlamaktır. Ayrıca okul öncesi dönemde öğretmenlerin kullanabileceği çocuk tanıma ve değerlendirme araçlarının analizi ve yorumlanması hakkında bilgilendirmeyi amaçlamaktadır İçeriği : Çocukları tanımanın amacı ve önemi, çocukları tanıma sürecinde göz önünde bulundurulması gerekli temel ilkeler, çocukları tanıma ve değerlendirme ile ilgili süreçler, çocukları tanıma ve değerlendirme teknikleri ve yöntemleri Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : Yok Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Doç. Dr. Emine Gülriz AKAROĞLU Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Classroom assessment: Principles And Practice For Effective Standards-Based Instruction. Boston, MA: Pearson/ Allyn & Bacon. Shepard, L., Kagan, S., L. and Wurtz, E., (1998).Assessment in early childhood education. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice-Hall. Wright, R.J. (2010). Tanaydı, Z. ve Ö. Demiral. (1990) Çocukları Tanıma Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: G.Ü. Mesleki Eğitim Fakültesi YayınlarıEarly Childhood Assessment: Why?, What? And How?, Washington, DC: National Academies Press. Wortham, S. C. (2001). Ders Notları : Allen, K.E., Cowdery, G.E. (2009). The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education (6th Edition). Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning., Özgüven, İ. (1992) Görüşme İlke ve Teknikleri. Ankara: Odak Ofset Matbaacılık. Ders Yapısı Alan Bilgisi %100 Yarıyıl Çalışma Bilgileri Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı Ara Sınav 1 %40 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60 Toplam 2 %100 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 2 28 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42 Ödevler 5 1 5 Sunum/Seminer Hazırlama 5 1 5 Ara Sınavlar 1 1 1 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1 Toplam İş Yükü AKTS: 3 82 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini (bilişsel, dil) açıklar; 2 Farklı okul öncesi dönem öğrenme yaklaşımları ile değerlendirmeyi ilişkilendirir. Gerekli durumlarda okul öncesi dönem çocuklarını değerlendirme araçlarını kullanarak değerlendirir. Değerlendirme sonuçlarını raporlaştırır. 3 Öğrenciler değerlendirilen alanları yorumlar ve sonuçları çocuğun öğrenme ve gelişimini desteklemek amacıyla kullanılabilmesi için plan yapar Ders Konuları Hafta Konu 1 Çocukları tanımanın amacı, önemi ve gerekliliği 2 Çocukları tanıma sürecindeki temel ilkeler 3 Farklı öğrenme yaklaşımlarına göre değerlendirme 4 Çocukları tanımada kullanılabilecek teknikler: Gözlem tekniği Gözlem yapılırken dikkat edilecek noktalar 5 Gözlemsel teknikler: Anekdot kayıtları, Gözlem listeleri, Süre Kayıtları, Zaman örneklemleri, Olay Örneklemeleri, Kontrol Listeleri, Oran Skalaları 6 Gözlemsel teknikler: Anekdot kayıtları, Gözlem listeleri, Süre Kayıtları, Zaman örneklemleri, Olay Örneklemeleri, Kontrol Listeleri, Oran Skalaları 7 vize 8 Görüşme tekniği 9 Çocuklara yönelik anket tekniği - Arzu listeleri 10 Çocukları tanımaya yönelik testler Örneğin; Aile Çiz Testi gibi. Resim analizi 11 Çocukları tanımaya yönelik testler Örneğin; Aile Çiz Testi gibi. Resim analizi 12 Standart Testler 13 Çocuğu tanıma ve değerlendirmede ailenin yeri ve rolü 14 Final Sınavı Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14P15 Tüm 44 Ö1 Ö2 Ö3 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek