İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS
4 01840206 Özel Gereksinimli Çocuklar Ve Desteklenmesi 3+0+0 3 3
Dersin Detayları
Dili : Türkçe
Düzeyi : Lisans
Bölümü / Programı : Çocuk Gelişimi
Öğrenim Türü : Örgün Öğretim
Türü : Zorunlu
Amacı : Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak. Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak. Kaynaştırma uygulamaları hakkında bilgi kazandırmak. Ailelerle birlikte çalışma hususunda bilgi kazandırmak.
İçeriği : Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otistik bozukluklar, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka ve yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, Dünyada ve Türkiye’de özel eğitim uygulamaları.
Yöntem ve Teknikleri :
Ön Koşulları : Yok
Koordinatörü : Yok
Dersi Verenler : Prof. Dr. Hakan Sarı
Yardımcıları : Yok
Staj Durumu : Yok
Dersin Kaynakları
Kaynaklar : Greenspan, I.S., Wieder, S., Simons, R. ( 2004) Özel Gereksinimli Çocuk (Çev. İsmail Ersevim). Özgür Yayınları, İstanbul.
Ders Notları : Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim (2012) Editör: Necate Baykoç, Gündüz Eğitim Yayıncılık, Ankara. Farklı Gelişen Çocuklar (2003) Editör: Adnan Kulaksızoğlu, Epsilon Yayınevi, İstanbul.
Yarıyıl Çalışma Bilgileri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 %40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60
Toplam 2 %100
Etkinlik Bilgileri
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 4 56
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü AKTS: 3 100
Öğrenme Çıktıları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra Açıklama
1 Özel gereksinimli farklı tanı grubundaki çocukların gelişim özellikleri hakkında öğrenciler ders sonunda aşağıdaki belirtilen konularda bilgi edinir.
2 Özel eğitimin amaç ve ilkelerini sıralar. Özel eğitimin tarihçesini özetler. Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim alanlarını tartışır. Özel gereksinimli çocukların gelişimsel tanılama sürecini açıklar. Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin sorunlarını açıklar.
3 Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelere yönelik eğitim programlarını hazırlar. Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelere yönelik eğitim programlarını uygular. Risk ve koruyucu faktörler dikkate alarak erken müdahale programı geliştirir. Çocuk merkezli aile danışmanlığı görüşme sürecinde uygun yöntem ve teknikleri seçer.
4 Gelişimsel tanılama prensiplerini açıklar. DSM V'e göre tanı kriterlerini sıralar. ICD'ye göre tanı kriterlerini sıralar.
5 Farklı tanılara ilişkin temel kavramları tanımlar. Tanıların (mental retardasyon, yaygın gelişimsel bozukluk, dil-konuşma bozukluklar, işitme engel, görme engel, öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, üstün yetenekli) olası nedenlerini sıralar. Farklı tanı gruplarına özgü çocukların gelişimsel özelliklerini özetler. Tanı kriterlerini açıklar. Her tanı grubunun kendi içindeki sınıflandırmasını yapar.
6 Özel eğitimin Türkiye'deki güncel durumunu değerlendirir. Gelişimsel riskleri olan ve gelişimsel problemi olan bireyler için hizmetler ve politikaları tartışır. Özel gereksinimli çocuklar için uygun çevre düzenlemesi konusundaki prensipleri belirler. Özel gereksinimli çocukların yönlendirilmesi gereken ilgili uzman sağlık ekibini söyler.
Ders Konuları
Hafta Konu
1 Özel eğitimde temel kavramlar
2 Özel eğitime tarihsel bakış Günümüzde Özel eğitimin Dünyada ve Türkiye'de durumu
3 Özel eğitimin amaç ve ilkeleri Özel gereksinimli çocukların tanılama süreci
4 Gelişimi risk altında olan çocuklar ve gelişimsel problemi olan çocuklar için hizmetler ve politikalar
5 Özel gereksinimli çocukların aileleri ve yaşadıkları problem durumlar
7 Zihinsel engelli çocuklar
8 vize
9 İletişim bozukluğu olan çocuklar İşitme engelli çocuklar
10 Görme engelli çocuklar Ortopedik engelli çocuklar
11 Otistik bozukluğu olan çocuklar Dikkat eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar
12 Öğrenme güçlüğü olan çocuklar Üstün yetenekli çocuklar
13 Özel gereksinimli çocuklar için gelişim destek programlarının tanıtımı
14 final
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14P15
Tüm 5
Ö1 55
Ö2 5
Ö3 5
Ö4 5555
Ö5 55
Ö6 5
Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek