Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 7 02070400 Halk Sağlığı Hemşireliği 4+8+0 9 9 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Lisans Bölümü / Programı : Hemşirelik Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Öğrencinin toplumu tanımak, sağlığı geliştirmek, hastalıklardan korumak, yaşam kalitesini artırmak için kanıta dayalı uygulamalardan yararlanarak hayata geçirmesini öğretmek, öğrendiği bu bilgileri toplum ve aile üzerinde uygulama konusunda cesaretlendirmektir. İçeriği : Sağlık gereksinimlerini değerlendirme yöntemleri, omaha sistemi bakım planı, ailelerin gereksinimlerinin karşılanması ve bu gereksinimlere yönelik yardımcı olan hizmetlerin sonuçlarını değerlendirme, hastalıklardan korunma, sağlık sorunlarının birinci basamak sağlık kuruluşlarında takibi ve değerlendirilmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarında yapılan tanı ve tarama yöntemleri Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : ( 02060304 ) ve ( 02060305 ) Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Dr. Öğr. Üyesi Berna Bayır Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Erci B, Kılıç D, Aydın Avcı İ, Tanrıverdi G, Aylaz R, Güngörmüş Z, Hacıalioğlu N, Öztürk S. (2016). Halk Sağlığı Hemşireliği Kitabı, Göktuğ Basın Yayım, Editör; Behice Erci Ders Notları : İki ara sınav olacak şekilde teorik bilgiye yöneliktir. Ders geçme notunda her bir ara sınavın ağırlığı %15’tir. Bitirme sınavının ders geçme notunda ağırlığı %40 olacaktır. Öğrencinin haftalık planları sahaya çıkmadan önce kontrol edilir. Uygulama dosyası içerisinde yer alması gereken raporlar; iki adet Omaha sistemi bakım planı formu, uygulamada kullandıkları görsel eğitim materyalleri, uygulamaya çıktıkları ASM’nin kabaca çizilmiş krokisi ve bölge araştırma raporudur. Öğrenci geçme notunun %20’sini, teslim edeceği dönemlik uygulama dosyasından alacaktır. Yarıyıl Çalışma Bilgileri Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı Ara Sınav 1 %20 Kısa Sınav 1 %20 Uygulama 1 %20 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %40 Toplam 4 %100 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 4 56 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 8 112 Sunum/Seminer Hazırlama 1 5 5 Ara Sınavlar 2 5 10 Uygulama 12 6 72 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15 Toplam İş Yükü AKTS: 9 270 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 Sağlığa ilişkin temel kavramları öğrenir. 2 Hizmet verdiği toplumun kültürel yapısını, değerlerini ve o topluma ait genel özellikleri öğrenir. Bulunduğu toplumun özelliklerine göre hizmet planlamasını bilir. 3 Toplum sağlığına yönelik birincil, ikincil ve üçüncül koruma ilkelerini öğrenir ve bunu uygulamaya geçirir. 4 Toplumu tanımanın öncelikle birey ve aileyi tanıyarak mümkün olacağını bilir. Bu nedenle bireyi ve aileyi inceler, veri toplayarak bakım planı yapar, hemşirelik girişimleri yapar ve değerlendirir. 5 Sağlık sorunlarına müdahale ederken problem çözme tekniğini kullanır. 6 Toplum sağlığına hizmet eden kuruluşları tanır ve toplumu bu kuruluşlara yönlendirilir. 7 Ev ziyaretleri yapmayı öğrenir, ziyaretleri planlar ve uygular. 8 Toplumdaki risk gruplarını tespit ederek gruba yönelik bakım verir. 9 Birey, aile ve toplumu sağlığı koruma, geliştirme ve hastalıkların tedavisinde rol alma konularında bilgi kazandırır. Ders Konuları Hafta Konu 1 Halk Sağlığı Kavramı ve GelişmesiHalk Sağlığı Hemşireliğinin TarihiAlma Ata BildirgesiHalk Sağlığı Hemşireliğinin Amacı, Görev, Yetki ve SorumluluklarıOmaha uygulama şeması 2 Aile sağlığı Ailenin Tanımı ve Aile TipleriAile Sağlığı HemşireliğiAile İçi ŞiddetAileden Topluma Sağlığı Koruma ve Geliştirme Hizmetleri 3 Evde Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği Evde Hasta Bakımı Konusunda Ailenin Eğitimi Evde Sağlık Ekibi Evde Bakım HizmetleriEvde Bakımda Hemşirenin Rolü Evde Bakım Hizmet Alanları 4 Toplumu tanıma Halk Sağlığında Hizmet AlanlarıTemel Sağlık Hizmetleri Toplum Sağlığını Koruma ve GeliştirmeEv Ziyaretleri Sağlık Eğitimi 5 Anne- Çocuk Sağlığı15-49 Yaş Kadın İzlem (Konuk çağrılacak)Ana Sağlığını Etkileyen EtmenlerDoğum Öncesi Bakım HizmetleriGebelikten-2 yaşa Anne İzlemi 6 Emzirme (öğrenci sunumu)Aile-Hemşire İş birliği Programı (NFP)Aile PlanlamasıÇocuk Sağlığı ve Bağışıklama (Konuk çağrılacak)Okul Öncesi Dönem Çocuk SağlığıBağışıklamada Sağlık Çalışanlarının Rolleri 7 Okul Sağlığı HemşireliğiOkul Çağı Çocuklarında Sağlık Sorunları ve KontrolüOkul Sağlığı Hemşiresinin RolleriOkul Sağlığında İzlemeÇevre Sağlığı Çevre Kirliliğinin Sağlığa EtkisiGenetiği Değiştirilmiş Organizmalar ve Çevre SağlığıÇevre Sağlığında Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolü ve Fonksiyonları 8 Adölesan Sağlığı Adölesan Dönem Fiziksel Büyüme ve GelişmeAdölesan Dönemde Psikososyal GelişmeBirinci Basamakta Adölesan İzlemi 9 Yaşlı Sağlığı Dünyada ve Türkiye’de YaşlılıkYaşlılara Yönelik Bakım Sistemleri Yaşlıların Sağlık Hizmetini Kullanma DurumuTürkiye’de Yaşlılara Yönelik HizmetlerBirinci Basamakta Yaşlı Bireylere Verilen Hemşirelik Hizmetleri 10 Toplum Ruh Sağlığı Ruhsal Bozuklukların/Hastalıkların Epidemiyolojisi Ruhsal Bozuklukların Oluş NedenleriBirinci Basamakta Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri 11 Bulaşıcı Olmayan Hastalıkların Kontrolü Kimyasal, Biyolojik veya Nükleer SaldırılarBulaşıcı Olmayan Hastalıklar ve Risk EtmenleriTürkiye’de Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarla Mücadele PolitikalarıBulaşıcı Hastalıkların KontrolüBulaşıcı Hastalıklar Risk EtmenleriBulaşıcı Hastalıkların BildirimiSürveyansBulaşıcı Hastalıklardan Korunma ve Kontrol 12 Epidemiyoloji ve Tarihsel GelişimiEpidemiyolojinin amacıSağlık ve Hastalık ÖlçümleriDemografi ve SağlıkKentsel ve Kırsal BölgelerDemografik Yönüyle Toplum TürleriSağlık Düzeyi Göstergeleri 13 İşçi Sağlığıİş Sağlığı Hemşireliğiİşçi Kanunuİş Güvenliği ve İş KazalarıSosyal Çalışma ve Halk Sağlığı Yardıma Muhtaç Özel Gruplar ve Hemşirelik YaklaşımıSosyal Yardımlaşma ve Dayanışma KanunuSosyal HizmetlerSosyal Hizmetler Yardım Türleri Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14 Tüm 55 Ö1 5 Ö2 55 Ö3 554553 Ö4 55 Ö5 54 Ö6 5 Ö7 54 Ö8 55 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek