Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 5 02050302 Hemşire-Hasta İlişkisinde İletişim 3+0+0 2 2 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Lisans Bölümü / Programı : Hemşirelik Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Hemşire-hasta ilişkisinde çok kültürlü, feminist ve etik bakış açısıyla psikolojik danışma, psikoterapötik yaklaşım için terapötik iletişim ve Öğrencinin; hemşire-hasta ilişkisinde çok kültürlü ve etik bakışaçısıyla psikolojik danışma ve psikoterapötik yaklaşım içinterapötik iletişim ve temel danışmanlık becerilerini tanımasını,psikososyal girişimleri incelemesini ve öz-farkındalık kazanmasınısağlar. İçeriği : Bu ders, hastayı anlamada ve kendini tanımada iletişimkavramını, düşünce-duygu-davranış arasındaki bağlantıları,empatik (etkin) dinleme, temel insan tepkilerinden atılganlığın(assertiveness) kişilerarası ilişkileri nasıl etkilediği, duyguların“ben dili” ve “sen dili” ile ifadesinin insan ilişkileri üzerindekietkisi, mesleki ve sosyal ilişki arasındaki farkı, iletişimde terapötikolan ve olmayan görüşme tekniklerini ve bazı durumlarda sorunoluşturan hasta davranışlarına yönelik hemşire yaklaşımlarınıiçermektedir. Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : Yok Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Prof. Dr. Ayşe Özcan Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA. Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. Varcarolis, EM.(2015). Manual of Psychiatric Nursing Care Planning Assesment Guides diagnoses psychofarmacology. Fifth edition. St Louis: Elsevier Saunders ISBN: 978-1-4557-4019-2 Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. İstanbul: Metis Yayınları.. Öz, F. (2010). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık. Özcan, A. (2006) Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Basım Yayın San. Lim. Şrk. Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir Özer, A.K. (1995).Duygusal gerilimle Başedebilme ‘Ben Değeri Tiryakiliği’. İstanbul: Varlık Yayınları A.Ş. Greenberger. D., Padesky, C.A. (2008) Evinizdeki Terapist-Düşüncelerinizi değiştirerek Duygularınıza Hakim Olmanın Yolları. Çeviri: Zeynep ARMAY. Ders Notları : Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA. Ders Yapısı Sağlık Bilimleri %100 Yarıyıl Çalışma Bilgileri Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı Ara Sınav 1 %40 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60 Toplam 2 %100 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 3 42 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 1 14 Ara Sınavlar 1 5 5 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5 Toplam İş Yükü AKTS: 2 66 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 İletişim kavramının insan ilişkilerindeki önemini ve hemşire-hasta ilişkisinin özelliklerini bilir. 2 Tedavi edici hemşire-hasta ilişkisinin kurulmasında ve sürdürülmesinde terapötik iletişimin önemini açıklayabilir. 3 Terapötik olan ve olmayan iletişim tekniklerini ayırt edebilir. Ders Konuları Hafta Konu 1 Terapötik hemşire-hasta etkileşimini etkileyen faktörler. 2 Benlik (self) kavramı, Geribildirim alma-verme, Algı / Önyargı 3 Benliğin terapötik kullanımı, Hemşirenin kendini tanıması, Benliğin yansıması,kendini açma 4 Terapötik ilişkide hemşirenin temel özellikleri (dostluk, sıcaklık, saygı, güven,içtenlik, empati) 5 İletişimi etkileyen davranış biçimleri – Atılganlık (Assertiveness) (Hayır deme,İstek belirtme, Kendini ifade etme, Duyguların “Sen” ve “Ben” diliyle ifadesi) 6 Sözsüz iletişim (yüz ifadesi, ses tonu, göz teması, beden duruşu) / Sözlü İletişim,Etkin (Aktif) Dinleme 7 Arasınav 8 Etkin (Aktif) Dinleme, Empati (devam) 9 “Mesleki” ve “Sosyal” ilişki, İlişkide Güç Eşitsizliği, Sınırlar, Aktarım, KarşıtAktarım 10 Terapötik iletişim becerileri 11 Terapötik iletişim becerileri 13 Bilişsel Çarpıtmalar Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14 Tüm Ö1 Ö2 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek