İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS
5 02050302 Hemşire-Hasta İlişkisinde İletişim 3+0+0 2 2
Dersin Detayları
Dili : Türkçe
Düzeyi : Lisans
Bölümü / Programı : Hemşirelik
Öğrenim Türü : Örgün Öğretim
Türü : Zorunlu
Amacı : Hemşire-hasta ilişkisinde çok kültürlü, feminist ve etik bakış açısıyla psikolojik danışma, psikoterapötik yaklaşım için terapötik iletişim ve Öğrencinin; hemşire-hasta ilişkisinde çok kültürlü ve etik bakış
açısıyla psikolojik danışma ve psikoterapötik yaklaşım için
terapötik iletişim ve temel danışmanlık becerilerini tanımasını,
psikososyal girişimleri incelemesini ve öz-farkındalık kazanmasını
sağlar.
İçeriği : Bu ders, hastayı anlamada ve kendini tanımada iletişim
kavramını, düşünce-duygu-davranış arasındaki bağlantıları,
empatik (etkin) dinleme, temel insan tepkilerinden atılganlığın
(assertiveness) kişilerarası ilişkileri nasıl etkilediği, duyguların
“ben dili” ve “sen dili” ile ifadesinin insan ilişkileri üzerindeki
etkisi, mesleki ve sosyal ilişki arasındaki farkı, iletişimde terapötik
olan ve olmayan görüşme tekniklerini ve bazı durumlarda sorun
oluşturan hasta davranışlarına yönelik hemşire yaklaşımlarını
içermektedir.
Yöntem ve Teknikleri :
Ön Koşulları : Yok
Koordinatörü : Yok
Dersi Verenler : Prof. Dr. Ayşe Özcan
Yardımcıları : Yok
Staj Durumu : Yok
Dersin Kaynakları
Kaynaklar : Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA. Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. Varcarolis, EM.(2015). Manual of Psychiatric Nursing Care Planning Assesment Guides diagnoses psychofarmacology. Fifth edition. St Louis: Elsevier Saunders ISBN: 978-1-4557-4019-2 Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. İstanbul: Metis Yayınları.. Öz, F. (2010). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık. Özcan, A. (2006) Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Basım Yayın San. Lim. Şrk. Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir Özer, A.K. (1995).Duygusal gerilimle Başedebilme ‘Ben Değeri Tiryakiliği’. İstanbul: Varlık Yayınları A.Ş. Greenberger. D., Padesky, C.A. (2008) Evinizdeki Terapist-Düşüncelerinizi değiştirerek Duygularınıza Hakim Olmanın Yolları. Çeviri: Zeynep ARMAY.
Ders Notları : Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA.
Ders Yapısı
Sağlık Bilimleri %100
Yarıyıl Çalışma Bilgileri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 %40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60
Toplam 2 %100
Etkinlik Bilgileri
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 1 14
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü AKTS: 2 66
Öğrenme Çıktıları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra Açıklama
1 İletişim kavramının insan ilişkilerindeki önemini ve hemşire-hasta ilişkisinin özelliklerini bilir.
2 Tedavi edici hemşire-hasta ilişkisinin kurulmasında ve sürdürülmesinde terapötik iletişimin önemini açıklayabilir.
3 Terapötik olan ve olmayan iletişim tekniklerini ayırt edebilir.
Ders Konuları
Hafta Konu
1 Terapötik hemşire-hasta etkileşimini etkileyen faktörler.
2 Benlik (self) kavramı, Geribildirim alma-verme, Algı / Önyargı
3 Benliğin terapötik kullanımı, Hemşirenin kendini tanıması, Benliğin yansıması,
kendini açma
4 Terapötik ilişkide hemşirenin temel özellikleri (dostluk, sıcaklık, saygı, güven,
içtenlik, empati)
5 İletişimi etkileyen davranış biçimleri – Atılganlık (Assertiveness) (Hayır deme,
İstek belirtme, Kendini ifade etme, Duyguların “Sen” ve “Ben” diliyle ifadesi)
6 Sözsüz iletişim (yüz ifadesi, ses tonu, göz teması, beden duruşu) / Sözlü İletişim,
Etkin (Aktif) Dinleme
7 Arasınav
8 Etkin (Aktif) Dinleme, Empati (devam)
9 “Mesleki” ve “Sosyal” ilişki, İlişkide Güç Eşitsizliği, Sınırlar, Aktarım, Karşıt
Aktarım
10 Terapötik iletişim becerileri
11 Terapötik iletişim becerileri
13 Bilişsel Çarpıtmalar
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14
Tüm
Ö1
Ö2
Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek