Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 5 02050303 Hemşirelikte Etik Bilme 2+0+0 2 2 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Lisans Bölümü / Programı : Hemşirelik Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Öğrencinin, etik alanı ile ilgili temel kavramları anlamasını, etik karar verme sürecini etik ilke ve kodlarla ilişkilendirmesini, insan ve hasta hakları konusuna etik değerlere uygun yaklaşma bilgi ve duyarlılığı kazanmasını sağlamaktır. İçeriği : Bu derste; etik kuramlar, etik ilkeler ve yükümlülükler, değerler, etik karar verme süreci, hemşirelik bakımının etik uygulamalar yönünden değerlendirilmesi incelenir. Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : Yok Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Prof. Dr. Ayşe Özcan Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Akçin, E. (2005). Hemşirelik ve hemşirelik eğitimini etkileyen bazı felsefi akımların incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F.N.H.Y.O. Dergisi. Cilt:13, Sayı: 55 ss.161-170Ersoy, N. (2009). Onkoloji Hemşireliğine Etik. Türk Onkoloji Dergisi. 24(4):191-197Erdem, AR. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Cilt 2, Sayı 1, Nisan; ss. 25-32Burkart, AB., Nathaniel, AK. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Medikal Yayıncılık Çeviri Eserler Dizisi. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 1. Baskı. ISBN: 978-605-4499-68-7Kuçuradi, İ. İnsan ve Değerleri (2016). Türkiye Felsefe Kurumu. 6. Baskı. Ankara: Şen Matbaa. ISBN: 978- 975-7748-19-9Şahin, S. (2012). İnsan Haklarının Etik temelleri ve uluslararası düzenlemeler Çerçevesinde Yetişkinlere Yönelik İnsan Hakları Eğitimi Programı Geliştirme. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Ders Notları : Oğuz, Y. (2001) “Felsefi Yaklaşımların Işığında Klinik Etiğe Giriş” Klinik Etik. Ed. Erdemir Demirhan,A.,Oğuz,Y., Elçioğlu, Ö., Doğan, H. Nobel Tıp Kitabevi ISBN: 975 420 048-3 Ders Yapısı Sosyal Bilimler %30 Sağlık Bilimleri %20 Alan Bilgisi %50 Yarıyıl Çalışma Bilgileri Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı Ara Sınav 1 %40 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60 Toplam 2 %100 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 2 28 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28 Ara Sınavlar 1 8 8 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8 Toplam İş Yükü AKTS: 2 72 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 Ahlak felsefesi ve etik terimleri tanımlayabilir; bireysel, toplumsal, ahlaki ve profesyonel değerleri ayırt edebilir. 2 İnsan ve hasta haklarını etik kuramlar ile ilişkilendirebilir. 3 Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. 4 Hemşirelik bakım uygulamalarında etik ilke ve sorunları analiz ederek etik karar verme sürecini klinik vakalar üzerinden tartışabilir. Ders Konuları Hafta Konu 1 Ahlak felsefesi ve etik terimler 2 Etik kuramlar- deontolojik yaklaşım, yararcı yaklaşım, erdem etiği, feminist etik, teolojik etik 3 Etik kuramlar ve klinik etiğe uygulanışları- yararcılık (utilitarianizm), ödev etiği (Kantianism / deontolojik yaklaşım) 4 Erdem etiği, Haklar etiği (liberal individualism), Toplumcu etik (Communitarianism) 5 Örnek olaylara dayalı etik uslamlama (Casuistry), İlkecilik (principalism), Anlatısal etik (narrative ethics) 6 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Özel yaşam ve gizliliğe saygı 7 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- İletişim/Gerçeği söyleme/Bilgi açıklama- Karar vermede yeterlilik değerlendirmesi 8 Ara sınav 9 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Aydınlatılmış onam – sadakat ve dürüstlük ilkeleri 10 Klinik uygulamada etik yükümlülükler - Özerklik 11 Etik karar verme süreci 12 Değerler 13 Değerlerin Aydınlatılması 14 Film gösterimi ve örnek olaylar üzerinde tartışma Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14 Tüm 5 Ö1 4 Ö2 554 Ö3 5 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek