İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS
5 02050303 Hemşirelikte Etik Bilme 2+0+0 2 2
Dersin Detayları
Dili : Türkçe
Düzeyi : Lisans
Bölümü / Programı : Hemşirelik
Öğrenim Türü : Örgün Öğretim
Türü : Zorunlu
Amacı : Öğrencinin, etik alanı ile ilgili temel kavramları anlamasını, etik karar verme sürecini etik ilke ve kodlarla ilişkilendirmesini, insan ve hasta hakları konusuna etik değerlere uygun yaklaşma bilgi ve duyarlılığı kazanmasını sağlamaktır.
İçeriği : Bu derste; etik kuramlar, etik ilkeler ve yükümlülükler, değerler, etik karar verme süreci, hemşirelik bakımının etik uygulamalar yönünden değerlendirilmesi incelenir.
Yöntem ve Teknikleri :
Ön Koşulları : Yok
Koordinatörü : Yok
Dersi Verenler : Prof. Dr. Ayşe Özcan
Yardımcıları : Yok
Staj Durumu : Yok
Dersin Kaynakları
Kaynaklar : Akçin, E. (2005). Hemşirelik ve hemşirelik eğitimini etkileyen bazı felsefi akımların incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F.N.H.Y.O. Dergisi. Cilt:13, Sayı: 55 ss.161-170
Ersoy, N. (2009). Onkoloji Hemşireliğine Etik. Türk Onkoloji Dergisi. 24(4):191-197
Erdem, AR. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Cilt 2, Sayı 1, Nisan; ss. 25-32
Burkart, AB., Nathaniel, AK. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Medikal Yayıncılık Çeviri Eserler Dizisi. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 1. Baskı. ISBN: 978-605-4499-68-7
Kuçuradi, İ. İnsan ve Değerleri (2016). Türkiye Felsefe Kurumu. 6. Baskı. Ankara: Şen Matbaa. ISBN: 978- 975-7748-19-9
Şahin, S. (2012). İnsan Haklarının Etik temelleri ve uluslararası düzenlemeler Çerçevesinde Yetişkinlere Yönelik İnsan Hakları Eğitimi Programı Geliştirme. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
Ders Notları : Oğuz, Y. (2001) “Felsefi Yaklaşımların Işığında Klinik Etiğe Giriş” Klinik Etik. Ed. Erdemir Demirhan,A.,Oğuz,Y., Elçioğlu, Ö., Doğan, H. Nobel Tıp Kitabevi ISBN: 975 420 048-3
Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %30
Sağlık Bilimleri %20
Alan Bilgisi %50
Yarıyıl Çalışma Bilgileri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 %40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60
Toplam 2 %100
Etkinlik Bilgileri
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü AKTS: 2 72
Öğrenme Çıktıları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra Açıklama
1 Ahlak felsefesi ve etik terimleri tanımlayabilir; bireysel, toplumsal, ahlaki ve profesyonel değerleri ayırt edebilir.
2 İnsan ve hasta haklarını etik kuramlar ile ilişkilendirebilir.
3 Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir.
4 Hemşirelik bakım uygulamalarında etik ilke ve sorunları analiz ederek etik karar verme sürecini klinik vakalar üzerinden tartışabilir.
Ders Konuları
Hafta Konu
1 Ahlak felsefesi ve etik terimler
2 Etik kuramlar- deontolojik yaklaşım, yararcı yaklaşım, erdem etiği, feminist etik, teolojik etik
3 Etik kuramlar ve klinik etiğe uygulanışları- yararcılık (utilitarianizm), ödev etiği (Kantianism / deontolojik yaklaşım)
4 Erdem etiği, Haklar etiği (liberal individualism), Toplumcu etik (Communitarianism)
5 Örnek olaylara dayalı etik uslamlama (Casuistry), İlkecilik (principalism), Anlatısal etik (narrative ethics)
6 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Özel yaşam ve gizliliğe saygı
7 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- İletişim/Gerçeği söyleme/Bilgi açıklama- Karar vermede yeterlilik değerlendirmesi
8 Ara sınav
9 Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Aydınlatılmış onam – sadakat ve dürüstlük ilkeleri
10 Klinik uygulamada etik yükümlülükler - Özerklik
11 Etik karar verme süreci
12 Değerler
13 Değerlerin Aydınlatılması
14 Film gösterimi ve örnek olaylar üzerinde tartışma
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14
Tüm 5
Ö1 4
Ö2 554
Ö3 5
Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek