Dersin Ayrıntıları Yarıyıl Kodu Adı T+U+L Kredi AKTS 3 99900015 Medeniyet Tasavvuru ve Ahilik 4+0+0 4 4 Dersin Detayları Dili : Türkçe Düzeyi : Ön Lisans Bölümü / Programı : İlk ve Acil Yardım Öğrenim Türü : Örgün Öğretim Türü : Zorunlu Amacı : Bu dersin sonunda öğrenci Türk-İslam medeniyetinin ferde ve topluma ne kazandırdığını, insanın sosyal bir varlık olmasında Türk-İslam kültürünün nasıl ve hangi muhtevada optimal fayda temin edeceğini, birlikte yaşama kültürünün sadece günümüze mahsus olmayıp geçmiş ve geleceği de kapsadığını öğrenebilecektir. İçeriği : Bu derste Türk-İslam kültüründe birlikte yaşama anlayışının kökenleri üzerinde durulacaktır. Birlikte yaşama anlayışının ahenkli ve sürdürülebilir olmasında bilginin toplum nezdinde icra ettiği fonksiyon incelenecektir. Ders yapılan mekân demek olan “medrese” kavramı tahlil edilerek üniversitemizin ilham kaynağı olan Karatay Medresesi, sosyo-kültürel boyutlarıyla tahlil edilecektir. Yöntem ve Teknikleri : Ön Koşulları : Yok Koordinatörü : Yok Dersi Verenler : Yok Yardımcıları : Yok Staj Durumu : Yok Dersin Kaynakları Kaynaklar : Ders slaytları Ders Notları : Ömer AKDAĞ, Türk Yenileşme Tarihi, Palet Yayınları, Konya 2011 Yılmaz Özakpınar. Bir Medeniyet Teorisi, Kubbealtı Yayınları, 1990. Ders Yapısı Sosyal Bilimler %100 Yarıyıl Çalışma Bilgileri Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı Ara Sınav 1 %40 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 %60 Toplam 2 %100 Etkinlik Bilgileri Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat) Ders Süresi 14 2 28 Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28 Ödevler 1 5 5 Ara Sınavlar 1 10 10 Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10 Toplam İş Yükü AKTS: 4 81 Öğrenme Çıktıları Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: Sıra Açıklama 1 Medeniyet ve kültür nedir? Dünyada ve Türkiye’ de birlikte yaşama kültürünün alt yapısı nasıl oluşur ile ilgili sorulara cevap verir ve bilir. Türk-İslam kültürüne ait kavramları bilir, günlük hayatın getirdiği sorulara cevap verir. Medresedeki öğrenim hayatı ve verilen dersleri bilir. Türk-İslam kültürü ve irfanı hakkında bilgi sahibi olur. Paylaşan, üreten ve faydalı insan tipolojisini temsil eder. Ders Konuları Hafta Konu 1 Medeniyet kavramı, anlamı. İslam medeniyetinin kaynakları 2 Türklerin İslamiyet’i Kabul etmesiyle ilgili tartışmalar 3 Türk-İslam geleneğinde fert-toplum ilişkisi, 13. yüzyıl insan tipolojisi. 4 Toplumda sorumluluk anlayışı ve kökenleri, Dönemin kıyafetleri ve kıyafetlere yüklenilen anlamlar, 5 Türk-İslam geleneğinde devlet sistemi, hükümdarın sorumluluk ve yetkileri. 6 Türk-İslam devlet geleneğinde birlikte yaşama, komşuluk, temizlik anlayışının kökenleri ve zımmî statüsü 7 Ara Sınav 8 Türk-İslam geleneğinde zenginlik, vakıf, vâkıf, vakfiye, akar kavramları ve vakıf uygulamaları 9 Türk tarihinde medresenin teşekkülü ve gerekçeleri . Karatay Medresesinin estetiği. 10 Karatay Medresesinin Giriş Kapısı, kapıdaki yazılar. 11 Karatay Medresesinde okutulan dersler 12 Türk kültüründe yazı, kavram ve devamlılık anlayışı. 13 Türk-İslam kültüründe kadının statüsü 14 Final Dersin Program Çıktılarına Katkısı P1P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14P15P16P17P18P19P20 Tüm 5 Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek